Spolupráca s Publicom: Pomoc autorom je viac ako biznis
Neoslavujeme žiadne výročie, nie je za nami okrúhly míľnik, je úplne bežný deň v týždni deviateho roka, počas ktorého funguje Publico, a ja si konečne sadám k napísaniu článku, ktorý mám v hlave už dlhšie. Chcem sa vám ako zakladateľka a manažérka projektu prihovoriť trošku inak ako cez náučné články – priblížiť vám fungovanie Publica z tej druhej strany a prečo robíme veci tak, ako ich robíme.
Registrácia: miesto, kde sa to všetko začína
Spôsobov, ako naštartovať komunikáciu s Publicom, je hneď niekoľko. Môžete nám napísať na Facebooku, poslať e-mail alebo správu cez kontaktný formulár. Úplne najlepší spôsob je však registrácia. To slovo znie možno otravne – neviem ako vy, ale ja som zaregistrovaná v toľkých všakovakých službách, že len na správu hesiel v nich potrebujem samostatnú aplikáciu. Naša registrácia je však úplne jednoduchá: vyplníte v nej len svoje meno a e-mailovú adresu. Po jej schválení vás už bude čakať uvítací e-mail, ktorý slúži ako hlavný rozcestník pre našu ďalšiu debatu:
- Ak sa vo svete vydávania kníh ešte len obzeráte, môžete sa prihlásiť na bezplatný 10-dňový e-mailový kurz o tom, ako vydavateľský proces funguje
- Ak knihu ešte len píšete alebo je už hotová, ale zatiaľ si nie ste istí, či a ako sa pustiť do spolupráce s nami a radi by ste sa zatiaľ len poradili o tom, čo s knihou ďalej, vyplníte formulár, v ktorom vyklikáte svoju predstavu, odpoviete na zopár dôležitých otázok a my vám na základe toho odporučíme, aké máte možnosti a akým smerom by sme vám poradili sa uberať.
- Posledná možnosť je pre tých, ktorí si už na stránke Publica obzreli naše služby a vytipovali, o akú ich kombináciu majú záujem. Na to je určený ďalší formulár, v rámci ktorého si len upresníme, čo všetko naceniť a odtiaľ je už len krok k spusteniu spolupráce a podpísaniu zmluvy.
Prečo to robíme takto?
- Aby sme čo najviac zjednodušili prvý kontakt rôznym typom autorov. Jasné, nie všetko sa vmestí do možností v dotazníkoch, ale z našich skúseností sú toto najčastejšie scenáre, s akými sa na nás ľudia obracajú. Vydavateľská cesta každého spisovateľa je úplne iná a úplne rozumieme tomu, že sa v jednom e-maile ťažko vysvetľujú všetky súvislosti a vyberajú kľúčové informácie. Nechceme vás zaťažovať písaním siahodlhých litánií, preto sú naše úvodné formuláre postavené tak, aby sme v prvom kroku získali čo najviac informácií, ale aby ste mali čo najmenej vypisovania.
- Aby sme vám mohli poradiť. Možno by niektorí ocenili, ak by sme na stránke nechali len možnosť vyklikať si služby, vložiť ich do košíka a zaplatiť, skrátka celé to viac zautomatizovať. Dokonca by nám to možno prinieslo vyšší príjem, stačí použiť nejaké fintičky z eshopov a ambiciózni autori by si veselo naklikali oveľa viac ako to, čo potrebujú.
Ale to nie je náš cieľ.
Možno sa to bude zdať ako fráza, ale ku každej knihe, ktorú si želáte s našou pomocou vydať, pristupujeme osobitne. S Dominikou, ktorá komunikuje so všetkými autormi a členmi Publico tímu, sa 2x týždenne na online stretku radíme o nových spoluprácach. Prejdeme si výstupy z registračných formulárov a zamýšľame sa nad tým, čo všetko konkrétna kniha potrebuje.
Nevnucujeme automaticky každému ten najnadupanejší, ale aj najdrahší balíček služieb. Berieme do úvahy, aké má autor ambície alebo do akej miery si môže dovoliť do vydania knihy investovať. Iný postup radíme autorovi, ktorý túži urobiť zo svojej knihy bestseller a iné tomu, kto si chce „len“ splniť sen či potešiť rodinu.
Ak nás niekto osloví s niečím neštandardným, debatujeme, či vieme niečo také zabezpečiť. Niekedy aj vieme, ale snažíme sa autorovi vysvetliť, či má dané riešenie význam alebo či to nie sú vyhodené peniaze. Keď usúdime, že autorovi sa viac oplatí využiť služby konkurencie (napr. štandardné tlačiarne a distribučné spoločnosti), bez problémov ho k nej nasmerujeme.
Občas si Publico stále mýlia s vydavateľstvom
… ale to je úplne prirodzené. Vydanie knihy sa v mysliach ľudí stále spája predovšetkým s vydavateľstvami. Keď sme sa v roku 2013 pustili do selfpublishingu, bol to na Slovensku úplne nový pojem. Dnes už si autori zvykajú, že môžu urobiť veci po svojom.
No niekedy to má aj tienisté stránky. Publico má totiž na knižnom trhu špecifickú pozíciu: dokážeme zabezpečiť prakticky všetko, čo inak pre autorov a ich knihy bežne robí vydavateľstvo, medzi nami je však podstatný rozdiel: urobíme len to, o čo nás autor požiada, teda aké služby si zaplatí. Pri selfpublishingu platí, že autor je zároveň vydavateľom svojej knihy. Na nás neprechádzajú žiadne práva, preto nám neprislúcha o ničom rozhodovať.
Publico ako požičovňa náradia
Publico si môžete predstaviť ako požičovňu narádia. Máme všetky nástroje, ktoré na vydanie knihy potrebujete (služby redaktorov, grafikov či tlačiarne), avšak tým umelcom, ktorý si náradie vyberá, ste vy sami. Napriek tomu, že konkrétne služby za vás budú robiť profíci, samotné dielo je vaše a len vy rozhodujete o tom, či vám stojí za to do jeho spracovania investovať a do akej miery.
Ak sa rozhodnete vynechať korektúry alebo použijete vlastný, menej atraktívny návrh obálky, môžeme vás upozorniť, že to nebude vyzerať dobre, ale neprinútime vás urobiť niečo, čo nechcete. Je to vaša kniha, o ktorej máte svoju predstavu a ani peniaze nerastú na stromoch, takže rozumieme tomu, ak niektoré rozhodnutia urobíte aj z ekonomických dôvodov. No v žiadnom prípade vám neponúkame žiadnu službu, ak si nemyslíme, že je pre vašu knihu potrebná.
Vydať či nevydať? To je otázka!
Snáď jediná vec, ktorú nevieme urobiť za vás, milí autori, je rozhodnúť sa, či vôbec do vydania knihy ísť. Mám samozrejme na mysli formu selfpublishingu, keďže pri spolupráci s vydavateľstvom je loptička na ich strane.
Mnohí z vás hľadáte niekoho, kto by vám povedal, ako na tom ste: či má vaše písanie potenciál, na čom stavať, kde sa zlepšiť, a či má význam o vydaní knihy vôbec seriózne uvažovať.
My si uvedomujeme, že autori takúto spätnú väzbu potrebujú, ale žiaľ, ak by sme mali čítať a podrobne hodnotiť všetko, čo cez naše ruky prechádza, nemohli by sme sa venovať ničomu inému. Vo vydavateľstve sú za to redaktori platení, resp. je to ich investícia do toho, aby objavili nový talent, ktorý môžu zatrešiť a profitovať z neho.
Aby sme vás v tom však nenechali úplne samých, pripravili sme novú službu Názor redaktora. Podrobnosti o nej nájdete na stránke už čoskoro.
Volali-nevolali alebo prečo sa nám nedovoláte
Ako som už v úvode písala, pustiť sa s nami do debaty môžete cez Facebook mail či registračný formulár. Telefónne číslo však na našej kontaktnej stránke budete hľadať márne.
Sme si vedomí toho, že rozhodnutím neposkytovať telefonickú podporu možno niekomu skomplikujeme život. Nechcem ale aby to vyznelo ako neochota: rozumieme tomu, že z pohľadu autora môže byť praktickejšie jednotlivé otázky či pripomienky prebrať cez telefón. Vydavateľský proces je však pomerne zložitá záležitosť. Vysvetľovať každému osobitne všetky jeho možnosti, nejasnosti a postupnosti by znamenalo dlhočizné telefonáty, v ktorých by sme opakovali každému viac-menej to isté.
Pritom ak ide o všeobecnú otázku, odpoveď na ňu máme už s veľkou pravdepodobnosťou pripravenú v našich materiáloch, a ak ide zase o špecifickú otázku, potrebujeme si to aj tak najskôr prezistiť/potvrdiť/premyslieť a nevieme dať ihneď bezprostrednú odpoveď.
Publico totiž tvorí pomerne veľký tím ľudí nachádzajúcich sa na rôznych miestach na Slovensku. Každý z nás má v rámci tímu zodpovednosť za iné procesy, resp. je povolaný odpovedať na iné otázky. Ani pre vás by nebolo veľmi praktické, ak by sme vás s 5 rôznymi otázkami presmerovali na 5 rôznych kolegov. Preto sa sústredíme všetku konverzáciu s vami sústrediť do jedného e-mailového vlákna. V rámci neho pre vás zhromažďujeme všetky potrebné informácie, ktoré si môžete pokojne premyslieť a v prípade potreby si aj čokoľvek spätne dohľadať.
Denne komunikujeme s desiatkami autorov, snažíme sa expresne odpovedať na všetky otázky a plniť všetky prosby Ak budete mať teda akúkoľvek otázku, prosíme napísať nám ju do mailu a budeme sa usilovať na ňu čo najskôr plnohodnotne odpovedať.