Tajomstvo č. 6: Čarovné metadáta
Metadáta sú dáta o dátach a vo svete e-kníh sú metadáta to, čo popisuje vašu knihu. Medzi základné metadáta patrí názov knihy, jej popis (anotácia), žáner, ale aj cena… skrátka, je to každá informácia, ktorá pomáha popísať alebo identifikovať vašu knihu.
Predajcovia tieto metadáta používajú a prepájajú v rámci internetových kníhkupectiev. Zákazníci tak môžu ľahko nájsť nejakú knihu podľa jej autora, žánru, jazyka, ale aj úspešnosti v rebríčkoch predaja, teda podľa akéhokoľvek kritéria, ktoré dané kníhkupectvo rozlišuje.
Názov knihy
Tá najdôležitejšia informácia o vašej knihe. Dobrý názov upúta potenciálneho čitateľa a pomáha mu identifikovať seba samého ako toho, kto by mohol mať o danú knihu záujem. Mal by upútať pozornosť, podnietiť fantáziu a vyvolať asociácie s témoou, ktorej sa kniha venuje.
Meno autora
Vaše meno (to, ktoré je na obálke) je vaša značka. Pre väčšinu autorov je to ich reálne meno, ale vždy sa nájdu aj takí, ktorí si miesto neho (z rôznych dôvodov) zvolia pseudonym. Meno autora by malo byť ľahko vysloviteľné i zapamätateľné. Malo by to byť meno, ktoré keď vygúglite, prinesie relevantné výsledky. Taktiež by sa nemalo líšiť v tom, ako sa píše a ako sa vyslovuje. Ak sa voláte Jozef Kováč alebo Sándor Gulyas, možno by ste mali popremýšľať o pseudonyme.
Popis knihy (anotácia)
Tlačenú knihu si môže zákazník v kníhkupectve podržať, otvoriť a prelistovať v priebehu pár sekúnd. E-knihy majú k dispozícii ukážku na stiahnutie, ale tá predsa len vyžaduje viac krokov i námahy. Preto je anotácia po názve knihy druhý najdôležitejší dielik informačnej skladačky.
Výstižný a pútavý popis knihy je v mnohých prípadoch vaša jediná šanca ako zaujať pozornosť človeka, ktorý už klikol na vašu knihu (zaujala ho obálka či názov, príp. oboje).
Anotáciu vnímajte tiež ako základnú formu reklamy – neslúži len na to, aby ste v nej sucho popísali, o čom kniha je, ale aj navnadili čitateľa na to, aby si stiahol ukážku, či dokonca e-knihu rovno kúpil.
Úplnou samozrejmosťou by mala byť anotácia bez gramatických chýb – nič neodradí čitateľa od nákupu viac ako kniha z ktorej kričí amatérčina.
Pre inšpiráciu sa skúste poobzerať po knihách, ktoré vo vašom žánri kraľujú rebríčkom predajnosti. Samozrejme, za ich úspech môže iste viacero faktorov, ale skúste napríklad pozorovať, čo majú anotácie takýchto úspešných kníh spoločné. Sú založené na dlhých alebo krátkych vetách? Používajú činný alebo trpný rod? Obsahujú krátke čitateľské recenzie? Komunikujú s čitateľom? Hovoria mu, „ak sa ti páčila kniha X, bude sa ti páčiť aj táto kniha Y“?
Neexistuje univerzálny návod na vynikajúcu anotáciu. Skúšajte, testujte, a dosiahnete tú správnu kombináciu pre vašu knihu.
Žáner
Každá kniha spadá do nejakého žánru (niekedy aj do viacerých) a potom špecificky aj do ďalších subžánrov. Čo najpresnejšie zaradenie do žánru a subžánru je dôležité pre to, aby sa čitateľ ľahko dostal ku knihe z oblasti, ktorá ho zaujíma.
Kľúčové slová
Sú to samostatné slová alebo frázy, ktoré ešte viac konkretizujú žáner knihy. Predstavte si napríklad, že ste napísali psychologický thriller, ktorý sa odohráva vo francúzskom Marseille. Možno by stálo za to k ďalším kľúčovým slovám „psychológia“, „napätie“, „akcia“ a pod. pridať aj „Francúzsko“ a „Marseille“, takže ak bude niekto hľadať oddychové čítanie na dovolenku pri Stredozemnom mori (čo môže byť pokojne ďalšie kľúčové slovo), ku knihe sa ľahšie dostane.
ISBN
ISBN je jedinečné 13-miestne číslo, viazané ku vašej knihe. Ním sa kniha identifikuje medzi ostatnými knihami, ale tiež medzi svojimi jednotlivými vydaniami. Jeho je také jednoduché, že je už samozrejmosťou, aby ho každá kniha vlastnila (hoci z marketingového hľadiska nemá žiadny zmysel).
Jazyk
Aj jazyk, v ktorom je kniha napísaná, je súčasťou informácií o knihe. Je to dôležitý údaj pre každého, kto zháňa nejaký titul práve v danom jazyku.
Ďalšími metadátami sú tiež cena, obálka, dátum vydania, vydavateľ a pod.
Automaticky generované metadáta
Väčšina metadát, ktoré sme doteraz uviedli, sú vo vašej réžii. Sú však aj také, o ktorých nerozhodujete, ba ani ich priamo neovplyvňujete. Napríklad vaša pozícia v predajnosti v konkrétnom internetovom kníhkupectve je príkladom takejto informácie. Ďalej info, ktoré nájdete už snáď všade, typu: „ľudia, ktorí si kúpili túto knihu, si kúpili aj…“ Aj takéto informácie sa dajú v rámci promovania šikovne využiť.
Metadáta teda nie sú len informácie, ktoré pri vydaní knihy vpíšete niekam do tabuľky. Je dobré na ne myslieť už vopred, aby čo najlepšie reprezentovali vaše dielo.
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarovné metadáta
- Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.