Ako predať viac kníh: 4 marketingové postrehy zo slovenského kníhkupectva
Známi autori nemusia dbať na marketingové pravidlá, pokiaľ si ich diela udržujú kvalitu. Naopak, začínajúci autori by mohli využiť pár trikov, aby sa naučili, ako predať viac kníh a získali svoje publikum.
V novembri 2015 som sa zamestnal v kníhkupectve jedného nákupného centra v Bratislave. Musel som sa prekonať, lebo veľkým a exponovaným predajniam som sa dovtedy vyhýbal. Ale bolo mi jasné, že v útulnom, ale menej navštevovanom obchode by som sa o predaji kníh toľko nenaučil. Obsluhoval som zákazníkov, prehľadával predajňu plnú publikácií a pozoroval bežných Slovákov pri nakupovaní.
V tomto texte prinášam moje poznatky pre začínajúcich autorov, aby mohli byť pri predaji svojej knihy úspešnejší.
Ako predať viac kníh?
1. Krátka kniha
Realita je, že Slováci čítajú radi, ale nemajú na to veľa času. Videl som desiatky dobrých kníh, ktorým sa ľudia vyhýbali iba preto, že boli hrubé. Zákazník sa skôr chytí na knihu, ktorá je krátka.
Vaša vlastná kniha sa vám zdá bezchybná. Ale predstavte si ju v konkurencii stoviek iných diel. Kníhkupectvo je ako jeden veľký sklad. Zákazník sa rozhliada a hrubé knihy často automaticky preskočí. Výnimkou sú knihomoli, ktorých hrúbka knihy neodradí (skôr naopak). Takýchto ľudí je ale zúfalo málo.
Svoju debutovú knihu teda napíšte skôr krátku. Tu ale číha zrada. Napísať krátky a výstižný text vyžaduje tréning a schopnosti. Mnoho autorov sa spolieha na to, že prerazí poviedkami, no aj tak môže ľahko naraziť. Poviedka je podľa mňa najťažší žáner. Na pár stranách musíte zaujať, nechať odkaz, text musí mať spád. Bez dobrého tréningu poviedky nepíšte. Ak píšete beletriu a premýšľate, ako predať viac kníh, radšej pracujte na krátkom románe.
Príklad z praxe
Myslíte si, že kniha Malý princ by bola úspešná, keby mala tristo strán? Alebo ďalšie diela ako Starec a more či Deväť poviedok? Sú také úspešné, že mená autorov som ani nemusel napísať. Vybavili sa vám automaticky. Jedna z vecí, ktorá im pomohla dostať sa takto ďaleko je, že sú krátke.
2. Dobre zapamätateľný názov
Zákazníci prichádzajú do obchodu nepripravení. Najlepšie sa im uloží v pamäti dvoj- alebo trojslovný názov. Výrazným a krátkym názvom zvyšujete šancu, že si niekto vašu knihu kúpi. Zažil som desiatky prípadov, keď si človek vôbec nevedel spomenúť na názov a odišiel naprázdno.
Spoza vášho písaciaho stola sa to zdá ako banalita. No uvedomte si, že mnohí Slováci nepovažujú čítanie knh za nevyhnutné. Knihy nefigurujú automaticky v mesačnom rozpočte. Bežne ľudia nakupujú knihy skôr spontánne, bez prípravy.
Okrem toho, prvý víkend po výplate sa ľudia správajú inak ako zvyšok mesiaca. Vtedy o svojich rozhodnutiach menej premýšľajú a viac sa riadia základnými reflexmi. Krátkou knihou s dobrým názvom vyjdete v ústrety ich štýlu nakupovania. Aby ste však takýto text napísali, potrebujete tréning a schopnosti. Náročnej tvorivej práci sa určite nevyhnete.
Príklad z praxe
Zaujímavé názvy zvolila pre svoje knihy autorka Veronika Šikulová: Domček jedným ťahom, Miesta v sieti, Diera do svetra, Medzerový plod. Pôsobia ako hra so slovami a zároveň podnecujú fantáziu.
3. Reklama, ktorá nefunguje
Počas mojej práce v kníhkupectve som sledoval reklamné kampane jednotlivých vydavateľstiev. Väčšina sa spolieha predovšetkým na umiestnenie plagátu priamo v predajni, zmienke v novinách či na internete. Ale stačí to?
Príklad z praxe
Vydavateľstvo Slovart používa už niekoľko rokov jednotnú grafiku kníh Dominika Dána. Zvolili výraznú obálku so žltým spoznávacím prvkom. Tento motív opakujú už niekoľko rokov s predpokladom, že knihy Dominika Dána sú vizuálne odlišné. A to je pravda – zákazník ich spozná z diaľky a nemusí hľadať. Ako predavač kníh som však videl, že ľudia si jednotlivé knihy od Dominika Dána jednoducho začali mýliť. Nevedeli rozlíšiť, ktorá je najnovšia a ktorá minuloročná.
4. Reklama, ktorá funguje
Vydavatelia plánujú kampane zo svojich pohodlných kancelárií a nechodia veľmi medzi ľudí. Nepozerajú sa svojim zákazníkom do očí. Pochopil som, že okolo knihy musí vzniknúť napätie. Vyrobiť ho sa ale nepodarí pre každú knihu.
Škoda, že marketing v našom knižnom biznise je taký predvídateľný. Mám pocit, že zaň zodpovední ľudia sa nevedia uvoľniť a kampane na knihy často pôsobia dojmom povinnej jazdy (česť výnimkám).
Príklad z praxe
Odvážny prístup zvolili ľudia z vydavateľstva Absynt. Začali vydávať reportážne knihy, dovtedy okrajový žáner. Napríklad Americký cisár bol titul, ktorý spôsobil spoločenské napätie. Áno, bol prezentovaný aj v médiách, ale dôležité bolo, ako sa tvárili zákazníci. Naozaj som veril, že ich kniha úprimne zaujíma. Zaoberala sa živou témou v správnom čase a sprevádzali ju protichodné názory. Takáto kombinácia okolností vytvorila napätie, ktoré poháňalo predaj. Vydavateľstvu Absynt patrí poklona za konceptuálne myslenie.
Záver
Ak chcete zaujať ľudí, vaše dielo by malo byť predovšetkým úprimné. Mali by ste sa zaoberať motívom alebo témou, ktorá vás trápi. Práve preto, že to nie je jednoduché, je umenie výzva. Mali by ste písať v prvom rade nie kvôli predajom, ale kvôli vlastnému oslobodeniu od reality. Vtedy je šanca, že sa trafíte do spoločenskej nálady a prinesiete čitateľom hodnotný zážitok.
Pri čítaní prvého bodu som sa musela pousmiať. Môj debut bol totiž dlhý. Najdlhší rukopis, aký som dovtedy napísala, a to už som napísala nejeden… Tušila som, že to bude problém. Ale viac u vydavateľa ako u čitateľa. No čo robiť, keď aj u testovacích čitateľov ten najdlhší najlepšie uspel?