5 dôvodov, prečo sa oplatí absolvovať editorskú redakciu
Alžbeta ťukla na koniec vety bodku. Uvažovala, či má ešte pripísať veľkými písmenami slovo KONIEC, ale vzápätí tú myšlienku zavrhla. To sa už dnes asi nerobí… Alebo? Čo sa vlastne robí po dokončení knihy? Jediné, na čo mala Alžbeta chuť, bolo zvaliť sa do postele a týždeň z nej nevyliezť. Žiadne nadšené skákanie až po plafón. Žiadne búchanie šampanského. Knihu síce dopísala, ale absolútne netušila, čo a ako ďalej.
Máloktorý začínajúci autor pozná presný scenár toho, čo sa bude diať, keď dopíše poslednú vetu svojej knihy. Iste počíta s tým, že kniha sa dostane na svetlo sveta.
Lenže odkiaľ začať?
Niekto dá rukopis prečítať kamarátovi, rodine či známemu, ktorého názor si váži. Iný chce hneď a zaraz skúsiť šťastie virtuálnym klopaním u vydavateľov.
Cieľom vydavateľstva je zarobiť. Nie pomáhať autorom
Redaktori vo vydavateľstvách zaslané rukopisy prechádzajú len zbežne, a ak ich niečo zaujme, autorovi ponúknu spoluprácu. To sa však deje v menej ako 1 % prípadov. Zvyšok má skrátka smolu. Ak totiž text nevzbudí redaktorov záujem, nikto sa ním nezdržuje a nečíta ho ďalej. Autor sa dočká strohého odmietnutia, väčšinou bez udania konkrétneho dôvodu. Kariéra nádejného spisovateľa skončila ešte skôr, ako sa mohla začať.
Samozrejme, vydavateľstvá majú na takýto postup plné právo. Ich zákazníkmi sú čitatelia, nie autori. Pokiaľ im autor nedodá natoľko zaujímavý materiál, že z neho možno vyrobiť čitateľský bestseller, nemajú motív púšťať sa do diskusie a už vôbec nie do spolupráce. Cieľom vydavateľstva nie je pomáhať autorom plniť si sny.
A pritom to, čo každý autor a každá kniha v tejto fáze potrebuje, je práve servis skúseného redaktora. Niekoho, kto si text pozorne prečíta a vyjadrí nielen svoj čitateľský, ale aj odborný názor, vyzdvihne to, na čom možno stavať, vysvetlí to, čo treba zlepšiť. Niekoho, kto dokáže zhodnotiť nielen to, či ho kniha bavila, ale či má aj komerčný potenciál – teda či sa oplatí vydať ju a či bude o ňu záujem.
Preto sme sa rozhodli takúto službu na Slovensku ponúknuť my v Publicu. Každý autor má pre svoj text prideleného redaktora, ktorý mu čo možno najlepšie „sadne“ – či už na základe žánru alebo iných preferencií — a ktorý pre autora po zoznámení sa s konkrétnym textom vypracuje tzv. editorskú redakciu. Túto službu si za posledný rok zvolili už takmer tri desiatky autorov.
Viac o editorskej redakcii sa môžete dozvedieť na našej stránke a ak si chcete dať naceniť, koľko by vás editorská redakcia stála, môžete rovno vyplniť nezáväzný formulár.
Tu je 5 dôvodov, prečo sa oplatí editorskú redakciu absolvovať aj vám.
1. Pochvala, ktorá sa ráta
Dať knihu pokusne prečítať blízkej osobe má nesporné výhody. Nie je extra ťažké niekoho presvedčiť, aby sa na to podujal, je to zadarmo a s veľkou pravdepodobnosťou vás druhá strana ešte aj pochváli. (Minimálne veľmi neskritizuje, aby nezranila vaše city.) Pokiaľ však kamarátka/rodič/partner nemá aj potrebné jazykové vedomosti a literárny prehľad, dostanete len obyčajnú čitateľskú recenziu. Tá vás na jednej strane pravdepodobne poteší, no na druhej strane vás nikam ďalej neposunie.
Zmyslom editorskej redakcie je v prvom rade zvýrazniť, čo vám ide dobre a od čoho sa môžete odraziť. Redaktor vám pritom nebude ťahať popod nos medové motúzy: nemá totiž potrebu si vás nakloniť. Jeho plat nezávisí od toho, či vám urobí radosť. Ak teda vyzdvihne váš originálny nápad, živé dialógy či skvele napísané postavy, bude to preto, lebo ste to spravili naozaj dobre. Ocenenie od človeka, ktorý sa v literatúre vyzná a vie rukopis knihy objektívne zhodnotiť, zaváži omnoho viac ako otrepané frázy či nebodaj falošné komplimenty blízkeho okolia.
Niektorí autori si vyslúžia metaforické hodnotenie…
„Ak by som mohla váš príbeh prirovnať k pokrmu, vyjadrila by som sa v zmysle, že z neho bolo poznať, že ho nevaril skúsený kuchár. Dali sa v ňom totiž rozoznať jednotlivé ingrediencie, ale zároveň bolo cítiť, že nepasujú úplne dohromady, že sú pridávané akoby len na základe nejakého náhodného výberu.“
…a tí, ktorí sa naozaj vyznamenali, aj zaslúženú pochvalu:
„Váš spôsob písania nie je nijako tragický, dá sa z neho jasne vydedukovať a je zreteľné, že čítate knihy, máte dobré pozorovacie schopnosti a viete sa vyjadrovať.“
„Ako autorka máte podľa môjho názoru výnimočný dar navodiť písaným slovom veľmi príjemnú atmosféru, ktorá z čítania robí malý sviatok.“
„V konečnom dôsledku si myslím, že na písanie máte všetky potrebné predispozície a povzbudzujem vás i k ďalšej tvorbe.“
2. Konkrétna spätná väzba
Názor skúseného redaktora však s veľkou pravdepodobnosťou nebude hýriť len samými komplimentmi. Nájdete v ňom aj konštruktívnu kritiku, vďaka ktorej môžete svoj text ďalej vylepšovať.
A to je presne to, čo v tejto fáze potrebujete.
Konkrétne tipy a odporúčania, do ktorých častí knihy už nezasahovať, a čo naopak prepísať alebo úplne vyhodiť. Neberte si pritom redaktorove kritické postrehy zbytočne príliš osobne. Hoci vám občas možno zatnú do živého, pripomínajte si, že nie sú namierené proti vám. Redaktor, s ktorým komunikujete, vás upozorňuje na nedostatky, ktoré znižujú kvalitu vášho diela a zároveň má predstavu, ako si s nimi poradiť. Vy jeho rady prijať môžete, ale nemusíte, v každom prípade však chce vlastne len vaše dobro 🙂
Text priveľmi osobného charakteru, ktorého potenciál zaujať širokú čitateľskú verejnosť je podľa redaktora nepravdepodobný, môže dostať podobné hodnotenie ako toto:
„Dozvedela som sa všeličo. Lenže zároveň nič, čo by bolo nejako pozoruhodné alebo jednoducho stálo za to. Na vašom písaní je zjavné, že vás baví, že vám to niečo prináša. Žiaľ, neznamená to hneď aj to, že čitateľ na tom bude rovnako. Idea, že každý človek, ktorý kedy žil, žije alebo bude žiť, má svoj jedinečný príbeh, je úplne v poriadku, ale jedným dychom treba dodať, že tieto príbehy pôjdu poväčšine úplne mimo nás.“
3. Pomoc s úpravami
Je normálne, že po napísaní desiatok či stoviek strán stratíte schopnosť odosobniť sa od textu. Po nekonečných úpravách a vracaní sa k napísanému si už ťažko dokážete zapamätať, čo s čím súvisí a ako zmena nejakého detailu ovplyvní neskorší dej. Prípadne ste niektoré pasáže prepisovali a vylepšovali už toľkokrát, že nie ste schopný povedať, či tá posledná, celkovo stodvadsiata úprava daného súvetia je lepšia ako jeho úplne pôvodná verzia.
Tu opäť vzniká priestor pre vypočutie/prečítanie si názoru osoby „zvonku“ – nezaujatého, textom nezaťaženého redaktora.
Ako konkrétne bude redaktor pri práci s vaším rukopisom postupovať? Čo všetko od neho môžete čakať?
Pri editorskej redakcii sa priamo do textu nezasahuje. Redaktor ho v tejto fáze totiž má za úlohu zhodnotiť ako celok, čoho výsledkom je niečo ako posudok k diplomovej práci. Až na to, že v tomto prípade sa vyhnete známkovaniu 🙂 Redaktor váš text zhodnotí na základe rôznych objektívnych parametrov ako napr. kompozícia, téma, cieľová skupina a pod., gro jeho posudku sa však bude týkať špecifík vášho konkrétneho prípadu.
V prípade potreby prostredníctvom vložených komentárov môže označiť pasáže, ktoré v texte nedávajú zmysel, vyžadujú úpravu či vyškrtnutie, alebo nimi demonštruje niečo, o čom sa zmieňuje i v posudku. (Aby to neznelo príliš odstrašujúco, voláme ho jednoducho názor redaktora.)
Komentáre vás uistia o tom, že redaktor váš text skutočne číta a zamýšľa sa nad všetkým, čo píšete.
„Pozor. Na tomto mieste sú croissanty blé, ale v druhej polovici postava priznáva, že jej obľúbené sú s pistáciovou náplňou.“
„Afrika nie je krajina, ale kontinent.“
„Dej sa odohráva v zime, postava nemôže sadiť zeleninu.“
„Tento druh koláča sa nepečie.“
4. Odhad potenciálu
Redaktor nehodnotí váš text vo vákuu. Zaraďuje ho do kontextu súčasnej literárnej scény a v danom žánri odhaduje, či má potenciál získať čitateľský úspech. Je možné, že tento aspekt vo vás nevyvoláva veľký záujem, pretože so svojou budúcou knihou sledujete vlastné zámery, ktoré nezahŕňajú lámanie rekordov v rebríčkoch predávanosti. Ale pre tých ambicióznejších, ktorí sa vo svojich predstavách už vidia živiť sa spisovateľským chlebíkom, bude takáto informácia zásadná. Pomôže im ujasniť si, či sú na dobrej ceste za splnením svojich snov, alebo uvedomiť si, že tadiaľto cesta nevedie…
Pokiaľ ako autor budete chcieť vtesnať do jedného textu príliš veľké množstvo postáv, motívov, zápletok a tém bez dostatočnej sily zaujať, ťahať dej dopredu a udržiavať pozornosť čitateľa, redaktorovmu oku neunikne, že sústo, ktoré ste si plánovali dopriať, je nad vaše sily:
„Problémom však je, že nič z tohto nie je dostatočne pôsobivo podané. Napriek tomu, že občas sa v texte mihne niečo, čo by potenciálne mohlo vystupovať z jeho jednoliatosti, nie je to kompletne dotiahnuté a zaniká to v pomerne komplikovanej spleti informácií, postáv a opisov.“
5. Pomoc s rozhodovaním
Vydanie knihy stojí stovky až tisícky eur a keď sa budete rozhodovať o investovaní takejto čiastky, budete potrebovať praktické argumenty, či sa to vôbec oplatí.
Editorská redakcia však funguje úplne nezávisle od toho, čo plánujete s knihou podniknúť ďalej. Môžete ju využiť v momente, keď máte pocit, že ste svoju prácu na knihe už dokončili a ďalej by ste sa len donekonečna vracali a bez väčšieho systému prepisovali jednotlivé pasáže. Ale pokojne aj v prípade, že doteraz ste písali len pre radosť, pre úzky okruh známych – len rekreačne –, a láka vás zistiť, ako by vaša tvorba obstála v konkurencii iných autorov.
Po získaní názoru redaktora, ktorý sa vaším textom zaoberal, sa vo výsledku budete môcť ľahšie rozhodnúť, či budete pokračovať ďalej na ceste za vydaním vašej vlastnej knihy – alebo či kariéru slávneho spisovateľa radšej zavesíte na klinec.
Hodnotenie sa v niektorých prípadoch môže javiť ako drsnejšie, podstatou však zostáva, že cieľom redaktora je odovzdať vám svoje pravdivé a čo možno najobjektívnejšie vnímanie – buď v podobe konštatovania, alebo v niektorých prípadoch aj s konkrétnym návodom, ako veci zlepšiť.
„Je veľkou škodou, že svetlé momenty vášho diela sú čím ďalej, tým viac zatieňované nedostatkami, ktoré v ňom prevažujú.“
„(…) postavy sa vlastne rozprávajú, len aby nebolo ticho, ale je to iba také omieľanie naprázdno – avšak v tomto prípade, keď je text z veľkej miery postavený práve na dialógoch, je veľmi potrebné, aby sa v nich riešilo niečo podstatné, inak to čitateľa unudí a odradí od pokračovania.“
Nezabudnite: Viac o editorskej redakcii sa môžete dozvedieť na našej stránke a ak si chcete dať naceniť, koľko by vás editorská redakcia stála, môžete rovno vyplniť nezáväzný formulár.
Ďakujem, veľmi zaujímavé a prepotrebné, kiežby každý autor využil takéto služby.
Ja sama nemám odvahu dokončiť, čo som začala, neviem si celý ten proces predstaviť, ako ho zvládnem finančne aj technicky a naviac si nedôverujem, že by som niekoho zaujala svojím námetom. Mám rada osobnú výpoveď bez písania o
sexe, fikcií, politike (aj keď sa o ňu zaujímam) a iných populárnych témach.
Prajem vám nech sa vám darí a pomôžete veľa začínajúcim autorom.
Dobrý deň, chcela by som sa ešte opýtať možno divnú otázku, ale napadlo mi, ako sa dnešní mladí editori vyrovnávajú pri hodnotení knihy od začínajúceho autora s tým, že nejde o vychytenú tému, plnú lákadiel a moderných tém. Dokážu sa cez to preniesť?
Ahoj, Diana, vďaka za tvoju správu 🙂
V Publicu poskytujeme autorom pomoc nielen s obsahovou stránkou, ale samozrejme aj s technickou (sadzba, obálka, tlač, promo). Predbežne vyčísliť ti to môžeme po vyplnení nezáväzného formulára (link v texte).
Redaktor ti v ER napíše svoj názor a posúdi potenciálnu atraktivitu textu pre čitateľa, pričom tá preňho nie je rozhodujúca. Nebude ťa odrádzať vydať knihu, ktorej jediným „problémom“ by bolo to, že tematicky nie je dostatočne in. Nanajvýš ťa na to upozorní, aby si to ako autorka zvážila a zamyslela sa: chcem svoj text publikovať, aj keď si možno nenájde viac než desiatku priaznivcov? Alebo do toho pôjdem, len ak z toho budem mať zaručený zisk a popularitu? Redaktor ti pomôže zdokonaliť materiál, ktorý mu poskytneš, ale starosť o to, aby sa uchytil a predával, zostane čisto v tvojej kompetencii.
Takže záverom – myslím, že ani jeden z nás redaktorov v Publicu nemá problém sa cez to preniesť 🙂
Ďakujeme pekne za uvedené príklady toho, čo odpisujete autorom. 🙂 Zrejme to chce veľa trpezlivosti aj sebadisciplíny, keď po niekom opravujete gram.chyby, štylistiku, alebo mu uvádzate konkrétne príklady, čo by mal vo svojom rukopise zmeniť.
Ahoj. Mám napísanú knihu, no potrebujem tam ešte urobiť úpravy, chcela by som vedieť či si môžem dať poradiť ako dalej.fakujem jarka
Samozrejme! 🙂
Odporúčame začať vyplnením tohto formuláru 🙂