Ako na sociálne médiá? Návod pre nezávislých autorov
Článok o tom, ako využiť sociálne médiá, by som mala začať vymenovaním dôvodov, prečo sa vôbec propagácii kníh venovať. Nechcem vás však podceňovať, iste viete, že tá je pre autorov kľúčová. Bez nej sa vaša kniha nedostane k svojmu čitateľovi.
V prípade kníh, či už tlačených alebo elektronických, je dnes už logické, že sa pri ich promovaní budeme usilovať využiť najmä online priestor.
Úplnym základom online propagácie je mať vlastnú webovú stránku. Či už to bude jednoduchá vizitka alebo blog, dobre poslúži čokoľvek, kde bude môcť nájsť potenciálny čitateľ všetky informácie pohromade. O vás ako autorovi, o knihe, kde ju kúpiť, čo sa o nej píše a pod. Keď sa to tak vezme, aj samotný blog sa považuje za sociálne médium, no v dnešnom článku budeme mať na mysli najmä sociálne siete ako je Facebook, Twitter alebo Instagram.
Prečo potrebujete sociálne médiá, ak už máte web?
Webová stránka funguje skôr ako statický nástroj. Ak tam aj priebežne pribúdajú informácie, respektíve nové články, dá sa na ňu dostať len vyhľadávaním, príp. priamym preklikom. Sociálne médiá sú naopak miestom, kde sú už ľudia zhromaždení a obsah tam chodí za nimi. Slúžia preto na priebežné oslovovanie ľudí – v našom prípade na budovanie dlhodobého vzťahu so svojimi čitateľmi.
Odkiaľ začať?
Možno vám napadne množstvo rôznych možností a neviete sa rozhodnúť, ktoré sociálne siete využiť. Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Pinterest, LinkedIn, Youtube, Tumblr, Google Plus, Foursquare – je toho toľko! Niektoré z tých, ktoré som vymenovala, majú pomerne špecifické využitie. Ak máte pocit, že vám pri propagácii niečo pomôže, lebo sa to veľmi úzko týka aj vašej knihy, neváhajte. Vo všeobecnosti sú však najrozšírenejšie a pre autorov najviac odporúčané prvé tri: Facebook, Twitter a Instagram. Neznamená to automaticky, že musíte byť aktívni na všetkých troch – vyberte si na začiatok 1, max. 2, ktoré sa vám zdajú najvhodnejšie.
Podľa čoho si vybrať sociálne médiá?
Zamyslite sa, kde sa nachádza vaša cieľovka. Na Facebooku takmer určite, minimálne preto, lebo ten používa už polovica Slovenska. O Twitteri uvažujte vtedy, ak píšete o témach, ktoré sú blízke ľuďom využívajúcim túto sieť. Sú to predovšetkým marketéri, ajťáci, dizajnéri, manažéri, ale aj milovníci kníh či ľudia v médiách. A Instagram? Ten by nemali obísť autori, ktorí píšu o vizuálnych témach. Teda o čomkoľvek, čo sa dá (pekne) odfotiť, napr. varenie, móda, dizajn, umenie a pod., no napríklad aj motivačné knihy.
Nech si vyberiete akékoľvek sociálne médium, pamätajte na to, že by ste ho nemali brať len ako reklamný kanál, skôr ako príležitosť pre dlhodobé budovanie svojej značky a fanúšikovskej základne. Nezľaknite sa, ak vám neprinesie po týždni či dvoch hneď prvé ovocie.
Už nabudúce si povieme niečo viac o využití Facebooku a neskôr sa budeme venovať podrobnejšie aj Twitteru a Instagramu.