Prvý krok k propagácii: marketingová stratégia pre knihu
Nikdy nebolo dôležitejšie čo najkreatívnejšie vymyslieť, ako spropagovať svoj produkt alebo službu. Preto dnes každý projekt stojí a padá na dobrom marketingu. A nie je to iné ani pri knihách. Marketingová stratégia pre knihu je kľúčová pre každého nezávislého autora.
Čo je najväčšou nočnou morou každého nezávislého autora? Nie dni, týždne, mesiace či dokonca roky strávené písaním svojej knihy. Kto v sebe cíti spisovateľský talent, pre toho je samotný tvorivý proces zábavný a akosi prirodzene vie, ako na to.
Dokonca aj riešenie praktických vecí ohľadom vydania knihy sa dá zvládnuť – zohnať si človeka na korektúru či dizajn obálky, vybaviť distribúciu do kníhkupectiev. Najťažšou časťou celého vydavateľského procesu je pre väčšinu autorov otázka, ako hotovú knihu spropagovať.
Nájsť dobrého grafika na tvorbu obálky či jazykového korektora nie je vôbec náročné, no s marketingom je to komplikovanejšie. Neexistuje nejaká fixná cena, ktorú niekomu zaplatíte, aby bola vaša kniha spropagovaná – a je to. Vlastne ani samotný marketing nie je ucelený proces, ktorému sa stačí venovať 2 týždne a z efektu ťažíte donekonečna. Marketing (v našom prípade e-knihy) je kontinuálna, cieľavedomá a systematická činnosť. Inými slovami – je to súhrn starostlivo vybraných aktivít, ktoré priebežne robíme s cieľom, aby sa kniha neustále predávala.
Profesionálne marketingové know-how je dnes veľmi drahé. Viem si predstaviť, že len náklady na rozbehnutie predaja by sa vyšplhali na stovky či tisícky eur. Asi žiadny autor na začiatku nedisponuje viac ako pár stovkami eur a tie je vhodné investovať skôr do samotnej prípravy knihy (obálka, korektúry, atď.). Preto je nereálne, že si niekto zaplatí človeka či dokonca reklamnú agentúru, aby jeho knihu promovala.
Preto či sa marketérom cítite byť alebo nie, musíte vziať veci do vlastných rúk a vypracovať si vlastnú marketingovú stratégiu. Publico vám pomôže urobiť to čo najjednodchšie tak, aby to zvládol úplne každý.
Kedy s tým začať?
Ideálne čo najskôr. No dobre, ak ste knihu ešte len začali písať a netušíte, kedy sa vám podarí ju dokončiť, nemusíte sa hneď stresovať prípravou jej propagácie. Úplne postačí, ak sa nad zákadnými vecami v jednoduchosti zamyslíte pri tvorbe vydavateľského plánu.
Najvhodnejší čas zamyslieť sa nad tým, čo s hotovou knihou, je približne po dopísaní konceptu. Vtedy už je jasné, o čom kniha je, ako sa volá, pre koho bude určená, atď.
Súčasťou marketingového plánu by nemali byť len spôsoby, ako rozšíriť informáciu o tom, že sa kniha predáva. Skúste sa zamyslieť nad týmito bodmi:
1. Kto je cieľová skupina?
Povedať si, že kniha je určená pre všetkých, je najväčší omyl. Ani Harry Potter nie je pre všetkých, ani knihy Jane Austenovej neboli pre všetkých. Každá kniha má svoj okruh ľudí, ktorí si ju budú chcieť najviac prečíťať.
Zamilovaný román z katolíckeho prostredia bude určený pre dievčatá 13 – 18 rokov, ktoré chodia do kostola, zapájajú sa do mládežníckych aktivít, robia stretká, tábory, spievajú v zboroch. Detský príbeh o dvoch sestrách a ich koníkoch bude určený pre dievčatá od 8 do 13 rokov, ktoré majú rady zvieratká a možno samy jazdia (alebo by chceli) na blízkej jazdeckej farme.
Samozrejme, ak sa nájdu čitatelia aj mimo cieľovú skupinu, znamená to, že kniha je taká skvelá, že presahuje hranice svojho žánru a má veľký potenciál stať sa bestsellerom.
Čím všeobecnejší žáner píšete, tým je špecifikovanie cieľovej skupiny ťažšie, ale vždy sa dá urobiť. Skúste výber zúžiť podľa:
- veku
- pohlavia
- záľub
- rodinného stavu (slobodní, rodinné typy, dôchodcovia)
V ďalšom kroku sa zamyslite nad tým, kde sa vaša cieľová skupina pohybuje, čo robí, aké stránky navštevuje, čo číta, aké filmy pozerá, v akých skupinách diskutuje? Tam je potom potrebné sústrediť maximum snahy aj pri promovaní.
2. Kto je konkurencia?
Vaša kniha nie je úplne jedinečná. Ak aj ešte nikto na svete (alebo aspoň na Slovensku) nič podobné nenapísal (čo je málo pravdepodobné), dá sa minimálne zaradiť do svojho žánru, príp. viacerých žánrov a určite už existujú knihy, ktoré sú k nej príbuzné.
Nájdite také knihy a všímajte si:
- koľko priemerne stoja?
- ako vyzerajú?
- čo sa píše v ich recenziách?
- akí ľudia ich čítajú
- kto sú ich autori a ako sa prezentujú?
- a veľa ďalších vecí, ktoré sú podrobne popísané v článku Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
3. Poznáte svoju kľúčovú výhodu?
Čo zistíte, keď svoju knihu porovnáte s podobnými knihami? Je napísaná lepšie, zaujímavejšie, pútavejšie? Ponúka o nejakej téme viac informácií alebo sú podrobnejšie, novšie, zrozumiteľnejšie spracované? Prečo by sa mal niekto, kto si porovná vašu knihu a inú podobnú knihu, rozhodnúť kúpiť a prečítať práve tú vašu?
Ak na túto otázku neviete odpovedať, je veľmi ťažké robiť pre knihu akúkoľvek propagáciu. Ak neviete vysvetliť, v čom spočíva jej hodnota, jedinečnosť, zaujímavosť (lebo je skrátka len z vášho subjektívneho pohľadu lepšia), nemáte na čom stavať. V tomto prípade bude každý nákup vašej knihy iba náhodný. A náhody, ako vieme, nebýva v živote veľa…
4. Koľko môžete minúť?
Táto otázka súvisí predovšetkým s otázkou, ktorú som už načrtla. Málokto si môže dovoliť minúť na promo svojej knihy veľa peňazí (ak vôbec nejaké). Áno, je možné zaplatiť si nejaký ten reklamný banner v kníhkupectve, príp. reklamu na Facebooku. Väčšinou ale ide o krátkodobé kampane, ktoré môžu predaje na týždeň-dva rozbehnúť, ale keďže je ich zásah skôr všeobecný, nemusia sa vždy vyplatiť. Aj preto väčšina promo aktivít, ktoré odporúčame, sú úplne alebo skoro zadarmo.
Jedna z mála vecí, do ktorých sa oplatí investovať, je webová stránka. Vôbec nemusí ísť o luxusnú multimediálnu a interaktívnu prezentáciu za ťažké peniaze. Úplne postačí jednoduchá webová vizitka, na ktorej budú informácie o autorovi, knihe, odkazy na stiahnutie, príp. iné súvisiace informácie pohromade.
Ideálne by to mohol byť web s vlastnou doménou, napr. menoautora.sk, ktorý si ľahko zadovážite a nastavíte napr. pomocou Websupportu.
Jednoduchšou alternatívou sú internetové vizitky typu about.me, ktoré slúžia ako rozcestník pre ďalšie odkazy.
Marketingová stratégia pre knihu
Keď si zmapujete potenciálny knižný trh, hneď vám napadne niekoľko vecí, ktoré by ste mohli pre podporu predaja svojej knihy urobiť. Spíšte si najskôr zoznam všetkého, čo vám napadne, bez ohľadu na to, či to dokážete urobiť sami alebo zaplatiť.
Potom tento zoznam porovnajte so zisteniami, ktoré ste urobili. Pri každom bode sa zamyslite, či nedokážete uskutočniť aspoň lacnejšiu/jednoduchšiu alternatívu. Napr. ak nemáte možnosť zaplatiť si reklamu na Facebooku, skúste na knihu upozorniť v niektorých skupinách, s ktorými téma vašej knihy súvisí (ale pozor na otravný spam!). Možno nemáte peniaze na to, aby ste plagáty s reklamou na vašu knihu vytlačili a rozvešali po celom meste, ale skúste osloviť kamarátku s lokálnym obchodom, aby dala reklamu na knihu do výkladu.
Urobte si zoznam aspoň niekoľkých aktivít, ktoré môžete usktočniť už odteraz až do cca 3 mesiacov po vydaní knihy. Pripíšte si k nim, kedy sa im chcete venovať (napr. čo stihnúť do vydania knihy, čo v prvých dňoch predaja, čo po opadnutí „prvej vlny“). Keďže budete mať plno iných povinností, mali by to byť veci, ktoré podľa Paretovho pravidla 80/20 budú mať 80% efekt s vynaloženou 20% námahou.
Podrobnejšie o konkrétnych tipoch budem písať v jednom z nasledujúcich článkov.