Knižné recenzie II.: Ako získať recenzie pre svoju knihu
V minulom článku ste sa mohli presvedčiť, že knižné recenzie sú z pohľadu propagácie knihy kľúčová vec. Hoci je pravda, že nejde o recenzie v pravom zmysle slova: ako žáner by mala mať recenzia istú odbornú a literárno-vedeckú úroveň.
V praxi ide skôr o akési krátke (z)hodnotenie knihy, ktoré môže mať od pár viet až po niekoľko strán. Ostaneme ale pri označení knižné recenzie, ktoré sa ujalo a bežne sa používa aj v tomto kontexte.
Celkom ma teší, že si čoraz viac autorov uvedomuje význam knižných recenzií. Nespoliehajú sa iba na náhodu, či o nich niekto napíše, ale sú sami aktívni a neboja sa o recenzie požiadať.
Odkiaľ je najlepšie začať? Tu je mojich pár tipov – tentoraz z pozície mňa ako knižnej blogerky.
1. Vytipujte si blogerov
Na Slovensku (aj v Česku) pôsobí už celkom veľa knižných blogerov. Možno nie 100% kompletný, ale asi najaktuálnejší zoznam nájdete na Knihomole. Ako prvý krok by ste si mali vyfiltrovať blogerov, ktorých oslovíte. Poklikajte, o čom a ako píšu, či recenzujú ako na bežiacom páse alebo 1 knihu mesačne.
Ak oslovíte všetkých a pošlete im rovnakú všeobecnú správu, nečakajte veľkú odozvu. Sústreďte sa radšej na blogerov, ktorí čítajú knihy z vášho žánru.
Ak recenzujem detektívky a niekto mi pošle na recenziu dystopické fantasy, slušne odmietnem. Nie je to môj žáner. Ak mi ale pošle niekto kuchárku alebo niečo úplne mimo môjho záberu, pomyslím si, že na to sa neoplatí ani reagovať. Rovnako ako sa spisovateľ neobťažoval zistiť si niečo o mne.
Ak píšete dievčenské young adult, neposielajte to chlapom. Ak ste napísali motivačnú biznis literatúru, neposielajte ju blogerom, ktorí recenzujú beletriu. A tak ďalej.
2. Pripravte si promo materiál
Počítajte s tým, že podobné ponuky chodia blogerom ako na bežiacom páse. Čím čítanejší bloger, tým prísnejšie kritériá výberu má. Skúsení blogeri majú väčšinou možnosť vybrať si akúkoľvek knihu od tých najväčších vydavateľstiev a ako každý nadšený čitateľ majú na poličke pravdepodobne niekoľkonásobne viac kníh, ako dokážu v blízkom horizonte prečítať.
Ako píšem, vidím na svoju poličku, na ktorej čaká na prečítanie 10 kníh. Z toho 8 som si sama vybrala a kúpila, 2 sú recenzné výtlačky kníh, ktoré už medzitým vyšli, len som sa k nim nestihla dostať. Všetko veci, na ktoré sa teším, že si ich prečítam. Motivácia uprednostniť akúkoľvek inú knihu (a od neznámeho autora) musí byť veľmi silná.
Preto – hoci všetky ponuky na recenzovanie čítam – ma musíte veľmi zaujať, aby som nad vašou knihou začala vôbec uvažovať. Väčšinou autori pošlú len stručný mail/správu s odkazom na knihu a neurčitou ponukou na prečítanie a recenzovanie.
Tu platí, že viac je viac – a tým nemyslím, aby ste napísali siahodlhý mail, ktorý by mohol rovno položiť základy ďalšej poviedky. Ale ani nie že ja si mám gúgliť všetky tieto info.
Pripravte si materiál o sebe:
- kto ste? študent, dôchodca, freelancer, brat švagrinej môjho kocúra…
- prečo ste sa rozhodli knihu napísať? / prečo si myslíte, že je to dobrá kniha? vyhrali ste literárnu súťaž alebo vám Bagala povedal, že píšete super, ale momentálne nemal čas vám to vydať, tak ste to spravili vy; alebo 20 rokov podnikáte a rozhodli ste sa všetko spísať a pomôcť ostatným, atď.
- prečo by som si mala knihu prečítať? lebo je to román o futbalistovi, ktorý mal rád knihy a zaľúbil sa v Barcelone do fanúšičky, ktorá si cez zápas čítala knižku (to som teraz náhodne posplietala veci, ktoré mám rada – a vy to viete); alebo ju čítala Džejna a povedala, že je to super a bude sa mi to páčiť… atď.
…a o knihe:
- ukážte obálku
- pripojte pútavú anotáciu – o čom to je? (bez spoilerov)
- pošlite minimálne ukážku z knihy (viac v ďalšom bode)
- napíšte, čo ste s knihou dosiahli – už sa predalo 500 ks, boli ste v Martinuse na 13. mieste v predajnosti, ku knihe existuje už X pochvalných recenzií (pripojte ich)
Pridajte link na váš web, blog, youtube, social media profily, čokoľvek, kde si v priebehu pár sekúnd budem môcť urobiť ešte lepší obraz. Toto všetko sa dá v bodoch a pekne graficky odčlenené napísať na 1 A4 a ja budem mať pocit, že ak tak poctivo pristupujete k propagácii svojej knihy, nemenej poctivo bola kniha napísaná a môže konkurovať tým, ktoré čakajú na poličke.
3. Pošlite rovno celú knihu
Čože???
Teraz ste sa určite zhrozili.
Ale: ak ste si precízne vytipovali vhodných blogerov a poslali im super materiály, najväčšiu šancu na recenziu máte, ak im rovno pošlete celú knihu. Ak máte k dispozícii e-knihu, nie je o čom – nie je to pre vás otázka nákladov. A šanca, že sa bloger rovno začíta, je oveľa vyššia, ako keď pošlete len ukážku a nevie si hneď knihu pozrieť ako celok.
Ak je to tlačená kniha, tam rozumiem výhradám. Ide o náklady, s ktorými je ale preto dobré počítať už vopred. Keď si vyhradíte aspoň 10 výtlačkov na takéto promo účely, bude to aj s poštovným investícia 50 eur. Aj keby sa chytil len jeden, je to super cena za to, ako vám to môže pomôcť.
Spomeňte si na moje knihy na poličke. Je možné, že tam skončí aj vaša, ale: zároveň máte oveľa väčšiu šancu, že sa k nej dostanem, ak ju budem mať na očiach (ako len teoreticky niekde v maile ako ponuku, že mi ju radi zašlete).
Má to aj psychologický aspekt: ak bloger dostane knihu, ktorú si sám nevyžiadal, k jej prečítaniu a recenzovaniu ho nič nezaväzuje. A tak to možno urobí s väčšou chuťou a skôr ako keby napísal, že o knihu má záujem, a potom sa mu nechcelo čítať ju/alebo by ho nebavila a mal pocit záväzku, že blogerovi niečo dlží.
Možno vám napadne ešte vec, ktorá autorov často trápi: pirátenie. Pri tlačených knihách je to v tomto prípade ľahšie (najhoršie, čo sa môže stať, že knihu darujem niekomu inému, komu urobí radosť a povie o nej ďalej), pri e-knihách je tu riziko, že sa objaví tam, kde by nemala.
K tomuto len jedno: ak niekomu nedôverujete, tak mu ani nepíšte. Myslím, že je pod úroveň každého knižného blogera sa znížiť k niečomu takému. Rovnako ako vysvetľovať a sľubovať, že vašu knihu nezneužije.
Pamätajte na jednu vec: ak sa bloger rozhodne čítať a recenzovať vašu knihu, venuje jej hodiny práce (čítania, písania a promovania článku), z čoho úžitok budete mať predovšetkým vy. To najmenšie, čo môžete urobiť, je prejaviť mu v tomto ohľade trochu dôvery.
4. Ponúknite finančnú odmenu
Je možné, že všetko, čo som napisala, vôbec nebude stačiť. Čím známejší bloger, tým viac podobných ponúk, tým viac kníh v kôpke na prečítanie, tým menej času. Môžete teda:
- buď osloviť menej známych a skúsených blogerov, ktorých presvedčíte ľahšie aj na neplatenú spoluprácu
- alebo zariskujete a ponúknete finančnú odmenu blogerovi s väčším publikom, dosahom a teda celkovým efektom
Neexistuje na to cenník, preto to môže byť úplne o vzájomnej dohode – aj čo sa týka podmienok. Ak vám na recenzii od konkrétneho blogera veľmi záleží, skúste mu ako bonus ponúknuť odmenu napríklad v prípade, že si knihu nielen prečíta, ale aj o nej napíše a článok určitým spôsobom odpromuje cez svoje kanály. Pozor len na to, aby ste nenavrhli odmeniť iba pozitívnu recenziu. To najcennejšie, čo každý bloger má, je jeho úprimnosť – pokiaľ nebude môcť napísať vlastný názor, môže to celé zabaliť.
Reklamný priestor je vysoko cenený a za PR článok vo veľkom médiu by ste určite zaplatili násobne viac. Tu síce musíte pár drobných obetovať, ale výmenou za užšiu cieľovku: ak blogera naozaj čítajú vaši potenciálni čitatelia, je to najkratšia cesta, ako sa k nim dostať.
Tip: Naše prémiové balíčky obsahujú aj 10 darčekových kódov k e-knihe, ktoré môžete poslať napríklad aj knižným blogerom a získať tak od nich recenziu pre svoju knihu.