Knižné recenzie III.: kde všade ich môžete získať?
V minulom článku ste sa dozvedeli, že získať blogerov pre recenzie svojej knihy je celkom ťažký oriešok. Ak sa vám to podarí, celkom iste vám to prinesie zásadný úžitok.
Lenže môže nastať viacero scenárov:
- nenájdete žiadneho blogera, ktorý by sa na recenzovanie vašej knihy podujal
- ak sa nájde, nenapíše kvalitnú recenziu
- prípadne nemá veľké publikum a článok nemá veľký zásah
Najčastejšia je prvá možnosť. Ako som už spomínala, čím lepší bloger, tým precíznejšie si bude vyberať. Znamená to, že treba na recenzie vopred rezignovať? Našťastie, môžu vám pomôcť aj iní ľudia ako sú knižní blogeri.
1. Minirecenzie v internetovom kníhkupectve
V tom prípade možno hovoriť skôr o krátkych hodnoteniach. Ich hlavnou výhodou je, že ich môže napísať v podstate hocikto. Okrem toho sú krátke, prehľadné, často s grafickým zvýraznením čitateľovho názoru – napríklad pomocou hviezdičiek.
Ruku na srdce – aj vy sa nimi určite riadite. Ak nemá kniha ani jedno hodnotenie (a nie je to zrovna novinka od svetoznámeho autora, ktorá vychádza práve dnes), je to skoro ako kupovať zajaca vo vreci. Buď si ju ešte nikto nekúpil, alebo nikomu nestála za to, aby o nej napísal čo i len jednu vetu.
Na druhej strane, ak sú už aj pri horúcej novinke 2-3 pozitívne názory, môžu výrazne ovplyvniť rozhodovanie ďalších, ktorí už po knihe poškuľujú.
Lenže ani pri knihách, ktoré sa predávajú na tisícky, nie sú tisícky recenzií. Tie píše možno 1 – 10 % ľudí (odhadom). Ani vy sa nemôžete spoliehať, že k vašej knihe napíše hodnotenie každý, kto si ju kúpi.
Ako teda minirecenzie získať?
- oslovte rodinu a priateľov, ktorí vašu knihu čítali iste medzi prvými
- poproste svojich fanúšikov (na webe, Facebooku, atď.)
- umiestnite prosbu o hodnotenie na koniec knihy
- alebo to pripomeňte v newslettroch, ktoré posielate
- pozor! nikdy nepridávajte falošné vlastné hodnotenie svojej knihy
2. Influenceri
Kto je influencer? Zjednodušene človek, ktorý je v nejakej oblasti považovaný za lídra – či už prakticky (sám sa danej oblasti aktívne venuje – napr. športovec, kuchár) alebo teoreticky (vyzná sa, má prehľad v téme – športový novinár, foodbloger). Influenceri sú často ľudia, ktorí majú veľké publikum na sociálnych sieťach a keď niečo napíšu, ich priatelia/followeri sa tým nechávajú ovplyvniť, ba až strhnúť.
Keď napríklad foodbloger Čoje napíše pochvalný status o nejakej bratislavskej reštaurácii, je veľmi pravdepodobné, že ľudia, ktorí ho sledujú, sa pri rozhodovaní kam ísť na obed jeho tipom húfne inšpirujú.
Získať pozornosť influencera je ešte ťažšie ako pri knižných blogeroch. Ak sa vám to ale podarí, záber môže byť oveľa väčší.
Špeciálnou kategóriou sú knižní influenceri – môžu to byť blogeri, ale aj ľudia, ktorí (knižný) blog nemajú. K nim patrí určite Džejna Šlinská, Jozef Kuric, Samo Marec, Lucka Hlubeňová či Janka Uherčíková, v ČR napríklad Lucka Zelinková. Vo svojom okolí máte možno ďalších (úplne iných).
Samozrejme, opäť záleží, koho oslovíte. Na Sajfu či Goga radšej zabudnite, veď influencer nemusí byť len človek, ktorý má na Instagrame, Facebooku alebo Youtube desaťtisíce followerov. Skúste sa zamyslieť, kto je práve vašou inšpiráciou. Ideálne ak je to človek, ktorý vás (osobne) pozná a spropagovať vašu knihu bude pre neho úplne prirodzené a spontánne. V takom prípade stačí aj jeden príspevok na FB s 2-3 pozitívnymi vetami – a objednávky sa budú len tak hrnúť.
3. Facebook recenzie
Ak máte facebookovú stránku, recenzie môžete zhromažďovať aj tam. Môže to vyzerať napríklad takto. Ale pozor, hoci ste správca svojej stránky, negatívne názory v recenziách nezmažete. Určite sa teda oplatí si o facebookových recenziách naštudovať niečo viac, kým z nich začnete ťažiť.
Záver
Nezabudnite – ak je vaša kniha zlá, nezaujímavá či málo originálna, ťažko niekoho k pridaniu hodnotenia motivujete. Naopak – ak ste napísali naozaj dobrú knihu, o to menej sa budete musieť sami usilovať získať k nej recenzie, lebo ich budú jej spokojní čitatelia pridávať aj sami a šíriť o nej pochvalu nielen na internete.