Knižné recenzie: najúčinnejšia zbraň úspešného autora
Každý autor chce, aby sa jeho kniha dobre predávala. Nemusí (a nemalo by) vždy ísť o zisk, ktorý z toho plynie. Je to aj určitá forma spätnej väzby. Málokedy sa zlá kniha predáva ako teplé rožky, preto čím lepšie ide na odbyt, tým lepší pocit z dobre vykonanej práce pre autora.
Nie každý spisovateľ sa však podujme niečo pre lepší predaj svojich kníh urobiť. Takúto službu očakáva najmä od svojho vydavateľa – tí však sami uvítajú, ak aj autor prejaví trochu snahy. Ešte dôležitejšie je to v situácii, keď si autor vydáva svoju knihu sám. Vtedy sa s vlastnými promo aktivitami 100% počíta a bez nich je aj tá najlepšia kniha ponechaná v rukách náhody.
Jednou z najúčinnejších zbraní sú knižné recenzie, hoci ide o promo, ktoré autor prakticky nemá vo svojich rukách. Recenzie totiž (na rozdiel od blogov, súťaží, PR článkov a pod.) tvoria tí druhí, nie sám autor.
Prečo sú knižné recenzie také dôležité?
1. Ľudia sa nimi riadia
Blogovaniu sa venujem už dlhé roky, preto môžem túto oblasť zhodnotiť aj z opačnej strany. Neraz ma zastaví (na ulici či na internete) niekto, kto mi poďakuje za tip na dobrú knihu.
Podľa prieskumu na mojom osobnom blogu si až 3/4 ľudí si vyberá nové knihy na čítanie od obľúbených autorov a podľa noviniek v žánroch, ktoré preferujú. Iba 10 % podľa rebríčkov predaja. 40 % ľudí si vyberie knihu podľa toho, čo im padne do oka.
Z toho vyplýva, že aj noví a neznámi autori majú šancu zaujať – najmä ako zaujímavá novinka v populárnom žánri; či svojou originalitou osloviť takmer polovicu ľudí, ktorí dajú pri výbere na svoj inštinkt.
Zopár otázok v mojom prieskume sa týkalo aj recenzií.
Každý druhý človek sa pri nákupe knihy rozhoduje podľa knižných blogov. Osobné odporúčania naozaj fungujú: viac ako tretina ľudí sa rozhoduje podľa mini recenzií v internetových kníhkupectvách a ešte o čosi viac podľa odporúčaní kamarátov. Blogové recenzie ale jednoznačne vedú!
2. Neplytvá sa nimi
Knižné recenzie patria medzi promo aktivity typu word of mouth, čo sa dá preložiť voľne ako šuškanda alebo skrátka niečo, o čom sa hovorí. Pri knihách je to logické. Buď je kniha taká dobrá, že máte pocit, že by o nej mal vedieť a prečítať si ju každý. Alebo naopak – vzbudila vo vás také negatívne emócie, že si ich chcete v recenzii vyliať a všetkých od takej knihy odradiť.
Nie že by neexistovali recenzie aj na priemerné knihy, tých ale rozhodne nie je toľko. Načo si míňať energiu na to, aby ste o knihe napísali, že išlo o priemer? Ale aj v takom prípade je to často dôležitá informácia – najmä v prípade, ak sa okolo knihy robí príliš veľký krik a takýto názor napíše niekto relevantný.
Knižné recenzie pomáhajú pri rozhodovaní
Ak potenciálny čitateľ na vašu knihu narazí cez vyhľadávanie alebo mu padne do oka napríklad kvôli krásnej obálke, v ďalšom kroku sa rozhoduje, či si ju zadováži. Vašou cieľovkou určite nebude niekto, kto kúpi 3 knihy ročne – a z toho 2 daruje niekomu na Vianoce a na narodeniny. Kľúčoví zákazníci sú tí, ktorí nakupujú viac a prečítajú minimálne 1 knihu mesačne. Čím viac čítajú, tým viac sa po knižkách obzerajú. A čím viac sa obzerajú, tým viac im ich padne do oka – možno aj tá vaša.
Snáď každé internetové kníhkupectvo má niečo ako zoznam želaní (wishlist), do ktorého si stačí uložiť knihy, ktoré si plánujeme kúpiť neskôr. Dostať sa tam nie je také ťažké (ak ste úspešne obstáli v 1. kroku), ťažšie je dostať sa z neho až do košíka.
Lenže čo keď má niekto v takomto zozname desiatky kníh? Tu nastupuje rozhodovacia fáza. A v nej môžu pomôcť práve recenzie, ktoré človek pri knihe nájde.