Ako vytvoriť obálku knihy?
Knižná obálka je bránou do sveta literatúry. O jej dôležitosti sme už viackrát písali a zaodieť svoju knihu peknou obálkou je stále významným bodom v práci nezávislého autora. Tento článok vás naučí, ako vytvoriť obálku knihy vlastnými silami a zadarmo.
Čo budete potrebovať pre vytvorenie knižnej obálky?
- počítač alebo tablet s pripojením na internet
- konto v online aplikácii Canva (registrácia je zdarma)
- cca 60 minút voľného času
Tak ako sa text knihy najlepšie tvorí v textovom editore ako je Word, akákoľvek grafika sa najlepšie vyrába v grafickom editore. Okrem profesionálnych nástrojov ako je Photoshop existuje množstvo aplikácií, s ktorými sa aj začiatočníkom pracuje úplne intuitívne. Ja mám najlepšiu skúsenosť s online aplikáciou Canvou, ktorá ponúka veľa možností aj v bezplatnej verzii a dá sa používať v slovenčine, čo mnohí autori (najmä staršia generácia) isto ocenia.
Obálka pre non-fiction knihu
Ako prvý príklad použijem moju pripravovanú knihu s pracovným názvom Ako vydať knihu (a nezblázniť sa z toho). Pre zjednodušenie budem vytvárať iba prednú stranu, ktorá sa dá použiť ako obálka e-knihy.
1. krok: Prieskum
Pred začatím samotnej práce na obálke je dobré urobiť si menší prieskum trhu. Kliknite na stránku svojho obľúbeného kníhkupectva (ak ho nemôžete navštíviť osobne) a prezrite si obálky kníh vo vašom žánri.
V mojom prípade je to odborná motivačná literatúra.
Zbežný pohľad ukazuje trend jednoduchých obálok s výraznou typografiou a nejakým centrálnym obrázkom alebo ilustráciou. V prípade, že knihu napísala známa osobnosť alebo autor, ktorý už má na konte viacero kníh, sa na obálke zobrazuje aj jeho fotka.
Na vlastnú značku sa zatiaľ spoliehať nemôžem, z tohto prieskumu mi teda vyplýva, že neurobím krok vedľa s jednoduchou obálkou založenou na výraznom písme a obrázku, ktorý bude charakterizovať obsah mojej knihy.
2. krok: Výber šablóny
Canva ponúka naozaj pekné šablóny pre rôznu drobnú grafiku – od vizitiek a bannerov cez obrázky na sociálne siete až po návrh plagátov, obálok kníh a pod.
Je možné, že keď sa pozriete na ponúkané šablóny, hneď vám do oka padne viacero pekných a vlastne už hotových obálok, ktoré by ste vedeli použiť – stačilo by prepísať len názov knihy a meno autora. Samozrejme, nič vám v tom nebráni, no ja odporúčam trošku viac sa s tým pohrať. Chcete predsa, aby vaša obálka bola čo najoriginálnejšia, a to sa dá dosiahnuť aj so šablónami – ak sa správne využijú.
Ja som si vybrala na začiatok šablónu, ktorá ma zaujala grafickými prvkami namaľovanými akoby štetcom, čo sa mi vo všeobecnosti veľmi páči.
3. krok: Úprava šablóny
Ako prvé som zmenila veľkosť centrálneho kruhu (aby som pod ním zmestila ešte ilustráciu) a vpísala doň názov mojej knihy. Ako vidieť, tento typ písma nepodporuje diakritiku, preto musím pohľadať iný font.
Zmena písma
Canva ponúka na výber množstvo fontov, z ktorých je síce väčšina súčasťou plateného balíčku (označené korunkou), no dá sa vybrať aj spomedzi tých, ktoré sú zdarma. Páčia sa mi fonty, ktoré napodobňujú ručné písané písmo, a tak som si vybrala font Clicker Script.
Výber ilustrácie
Zmenila som farbu kruhu na moju obľúbenú koralovú, prispôsobila som názov, aby to vyzeralo opticky dobre a začala som hľadať vhodnú ilustráciu. Keďže moja kniha je o písaní a vydávaní kníh, kľúčové slovo bolo jasné – a v Canve sa dá vyhľadávať aj v slovenčine.
Poskúšala som viacero ilustrácií a nakoniec som si vybrala jednoduchú kresbu otvorenej knihy.
Finálne úpravy
Ostáva mi ešte dopasovať podtitul, meno autora a celé to nejako dotvoriť. V tomto kroku som zistila, že font použitý v názve knihy je málo výrazný, a tak som ho ešte zmenila. Rozhodla som sa však ponechať font Montserrat použitý na podtitul aj meno, ale z tejto rodiny fontov som pre meno autora zvolila výraznejší semi-bold variant.
Obálka je skoro hotová, upravila som ešte farebne tie malé kruhy pri krajoch.
Nie je to žiadne majstrovské dielo, ale svoj účel dokáže splniť. Výsledkom je jednoduchá a celkom pekná obálka, z ktorej je jasné, o čom kniha je a je rovno pripravená na použitie.
4. krok: Ešte jeden variant
Pre porovnanie som z už hotovej obálky vyrobila ešte jeden variant s inou ilustráciou. Teraz sa môžem rozhodnúť, ktorý sa mi viac páči, prípadne ukázať ich zopár ľuďom a zistiť, ktorý návrh dokáže lepšie zapôsobiť na prvý pohľad.
Ktorá obálka sa viac páči vám?
Obálka pre román
Aby sme si ukázali ešte iný typ obálky, vytvorím knižnú obálku pre neexistujúci román o študentke Laure, ktorá sa na univerzite v Paríži zaľúbi do svojho tajomného profesora literatúry, s názvom Nečitateľný profesor.
Pre takýto typ kníh, či už sú to romány alebo akékoľvek príbehy zo života, sa hodí použiť aj obálku založenú na fotkách. Emócie, ktoré z niektorých fotiek úplne kričia, dobre navodzujú atmosféru knihy a poodkrývajú čitateľovi, aký dojem si z nej môže odniesť.
1. krok: Prieskum
V prieskume sa dá zamerať na rôzne charakteristiky knihy. Na Martinuse si dokážem vyfiltrovať všetko potrebné, a tak som do vyhľadávania napísala kľúčové slová „Paríž“ a „láska“ a dala si zobraziť len romány. Na rozdiel od prvej knihy prevažujú skôr bohaté, farebné obálky, kde dominuje ozdobné písmo a nejaká dominanta Paríža (zvyčajne Eiffelovka).
2. krok: Výber šablóny
Nemalo by byť ťažké napodobniť podobné knihy, chcem ale vytvoriť obálku, ktorá bude aspoň trošku originálna. Celkom ma zaujala trochu netradičná šablóna založená na spojení viacerých menších fotiek.
3. krok: Úprava šablóny
V prípade takejto knihy je možné naznačiť jej tému rôznym spôsobom. Zobraziť na obálke univerzitné prostredie, mladú ženu, tému lásky či samotný Paríž? Keďže téma lásky je príliš široká, samotná mladá žena príliš všeobecná a profesora má kniha v názve, rozhodla som sa pre Paríž.
Výber fotiek
Canva ponúka výber obrázkov, opäť platených i zdarma, z rôznych oblastí. Ak teda zadáte slovo Paríž, uvidíte veľa typických pohľadov na mesto a jeho pamiatky. Ja som však nechcela, aby obálka vyzerala ako cestovný sprievodca, mala skôr naznačovať ducha mesta a možno aspoň trochu vzdialene aj študentský život.
2 z 3 fotiek som teda vybrala cez vstavaný vyhľadávač fotiek, no tretiu som našla inde. Veľa autorov sa pýta na autorské práva pri použití obrázkov z internetu, a je veru dôležité dohliadnuť na to, že máte na obrázky použité v knihe zakúpené práva (ak nie sú zrovna vaše). Platí to aj pre obálku a ak na nej chcete použiť nejakú peknú fotku, nestačí ju nájsť len tak cez Google. Pre tento účel je ideálne vyberať priamo vo fotobankách, kde si môžete fotku na komerčné použitie zakúpiť, existuje však aj veľa takých, ktoré ponúkajú (často rovnako kvalitné) fotky aj zdarma. Moje najobľúbenejšie sú Pexels a Unsplash, kde som našla aj tretiu fotku pre túto obálku.
Hm, nevyzerá to zle, ale to usporiadanie fotiek by som trochu poprehadzovala, aby tie nohy vychádzali zospodu.
Zmena písma
Oveľa lepšie! Ideme na text, pretože toto písmo sa mi na romantický príbeh veľmi nehodí.
Finálne úpravy
Už sa to začína podobať. Ešte by bolo dobré urobiť niečo s farbami, aby obálka nepôsobila tak pochmúrne. Naschvál sa vyhýbam použitiu prvoplánových romantických farieb (napr. ružová, červená), aby to nepôsobilo gýčovo.
Canva má jeden super nástroj, ktorý vám dovolí použiť na text a niektoré prvky farbu, ktorú akoby „naberiete“ z niektorého obrázku. Ja som skúsila použiť tú modrú z nohavíc a ešte som ju trošku zosvetlila.
Na záver som do voľného priestoru mala chuť vložiť ešte nejaký prvok, ktorý by tú koláž fotiek trochu ozvláštnil. A obálka je na svete.
4. krok: Ešte jeden variant
Pri výbere fotiek na obálku som narazila na fotku, ktorá sa mi páčila, ale do kolážového výberu sa veľmi nehodila – oveľa lepšie by fungovala samotná.
Preto som z nej vytvorila jednoducho ešte jeden návrh – fotkou som vyplnila celé pozadie, roztiahla a prefarbila názov knihy a druhý variant obálky pre porovnanie bol vytvorený za pár minút.
Ktorá obálka sa vám páči viac?
Na čo si dať pri tvorbe obálky pozor?
- nesnažte sa skombinovať príliš veľa fontov (typov písma), na obálke postačia dva
- typ fontu by mal tiež odrážať ducha knihy – detské kreslené písmo nie je vhodné pre odbornú publikáciu, ani príliš jednoduché a strohé písmo pre názov fantastického románu
- menej je niekedy viac, nesnažte sa zaplniť každé miesto na obálke
- text by mal byť dobre čitateľný hneď na prvý pohľad – pozor na bohaté farebné pozadia, s ktorými by text splýval
- o konečnom výbere obálky sa vždy s niekým poraďte – je totiž možné, že vám sa budú páčiť úplne všetky, ktoré vytvoríte, nezávislé oko to bude vidieť inak
Záver
Keď si takto obálku vie vyrobiť každý rýchlo, jednoducho a zdarma, načo sú nám vlastne profi grafici?
V prvom rade na to, že ak chcete vytvoriť skutočne dobre vyzerajúcu obálku, budete na to potrebovať oveľa profesionálnejšie nástroje, originálny dizajn a viac skúseností, čo funguje a čo nie. Okrem toho, kým pri e-knižnej obálke nemusíte do úvahy brať presné rozmery, pri obálke tlačenej knihy je jej súčasťou aj chrbát a zadná strana. Všetko toto musí sedieť pre zvolený formát knihy na milimeter presne.
Knižný dizajnér ovláda rôzne pokročilé techniky, vyzná sa v typografii, berie ohľad na aktuálne trendy a vníma obálku nielen ako „obal“ knihy, ale ako promo materiál, s ktorým sa ďalej pracuje ešte dlhú dobu.
Zverte dizajn knihy našim grafikom a nechajte si vyrobiť profi obálku už od 99 €.