Scott Nicholson, autor 30 kníh radí: „Pri propagácii kníh vyskúšajte všetko“
Scott Nicholson je americký spisovateľ, ktorý celosvetovo predal viac ako 500 000 kníh, napriek tomu (alebo vďaka tomu?), že si svoje knihy vydáva sám. Niektoré jeho diela už dokonca mieria aj na plátna kín.
Dve zo svojich kníh vydal aj v češtine a pre distribúciu využil práve náš projekt Publico. S týmto úspešným autorom vám dnes prinášame rozhovor, v ktorom sa dozviete, prečo sa pre selfpublishing rozhodol a tiež ako svoje knihy propaguje.
Žijete v USA, kde je selfpublishing už samozrejmou súčasťou knižného trhu, v porovnaní so Slovenskom ste možno aj 2 roky popredu. Môžete nám popísať, ako to tam knižný trh vyzerá a aké má v ňom selfpublishing postavenie?
Podľa niektorých odhadov tvorí selfpublishing okolo štvrtiny knižného trhu, ale možno je to už aj viac. Je ťažké to presne odmerať, ale selfpublisheri sa objavujú pravidelne na zoznamoch bestsellerov a majú veľa fanúšikov. Tradičných vydavateľov odmietlo veľa úspešných spisovateľov a miesto toho skúmajú selfpublishing. Skrátka, selfpublishing je tu už pevne zakotvený.
Prečo ste sa rozhodli pre selfpublishing vy? Aké sú pre vás najväčšie výhody?
Po prvé, určite viac zarobím. V mnohých ohľadoch je to ľahšie a môžem pracovať vo vlastnom tempe, s ľuďmi (editormi, grafikmi a pod.), ktorých si sám vyberiem. V podstate fungujem sám ako vydavateľstvo.
O čom píšete a koľko kníh už máte na konte?
Píšem hlavne thrillery ako Stephen King či Dean Koontz, okrem toho aj sci-fi a mystery. Napísal som okolo 30 kníh, keď započítam aj tie, na ktorých som sa podieľal ako spoluautor.
Ktorá vaša kniha je najpredávanejšia a ktorú máte vy najviac obľúbenú?
Thriller Liquid Fear bol najpredávanejší, ale The Red Church je pre mnohých čitateľov najobľúbenejší. Keďže to bola moja prvá vydaná kniha, mám pre ňu stále slabosť.
Čo je pre vás najdôležitejšie počas písania knihy?
Baví ma kreatívna práca a emocionálne aspekty skúmania príbehu a jeho postáv. Nerobím si osnovu, takže sa nedržím vopred stanovenej logiky a štruktúry.
Ako propagujete svoje knihy?
Rôznymi spôsobmi: cez sociálne médiá, platenú reklamu, knižné blogy, recenzné výtlačky (kópie) a súťaže.
Ako odporúčate knihu propagovať úplne neznámym začínajúcim autorom?
Vyskúšajte rôzne veci a držte sa toho, čo vám zafunguje.
Podľa čoho sa rozhodujete pri kúpe kníh? Ako hľadáte nové knihy na čítanie? Kupujete si knihy selfpublish autorov?
Čítam knihy mojich priateľov, ktorí sú tiež spisovatelia, ale hlavne čítam skôr staršie knihy. Po dome mám asi tisícku paperbackov! Teda viac ako som schopný prečítať, ale aj tak mám stále oči otvorené, ak by ma niečo zaujalo.
Scottovi ďakujeme za rozhovor.