10 dôvodov, prečo vydať e-knihu
Pomaly sa zvianočnieva, a preto je čas nachvíľu povoliť tempo. Opäť si pripomenieme, prečo vydať e-knihu aj bez pomoci vydavateľstva a prečo sa tak oplatí urobiť ešte pred Vianocami.
1. Totálna kontrola nad obsahom a dizajnom
Prvý a najhlavnejší dôvod, prečo vydať e-knihu. Nikto vám nemôže diktovať, čo vo svojej knihe napíšete, ako to napíšete a ako to celé bude vyzerať. Pozor, prílišná sloboda má aj negatívnu stránku. Dajte si pozor, aby ste nepublikovali nepresné informácie, text plný pravopisných chýb či slohovú prácu deviataka.
2. Rýchly nástup na trh
Od momentu, kedy máte knihu vo finálnej verzii, až po nasadenie na virtuálne poličky online kníhkupectiev, by mal prejsť len krátky čas. Ak využijete spoluprácu s Publicom, kniha môže byť v predaji už do dvoch týždňov.
3. Nekonečná distribúcia
Vydavateľstvo sa bude snažiť predať prvý náklad, aby sa na knihu neprášilo v skladoch a pri snahe dosiahnuť to vám poskytne aj istú marketingovú podporu. No len málokedy sa stane, že má kniha taký ohlas, aby si zaslúžila dotlač.
Pri e-knihách je situácia výhodnejšia – tie nikomu nezavadzajú a dajú sa rovnako intenzívne propagovať o mesiac, no aj po roku či dvoch od vydania.
4. Ďalšie vydania
Zásadný dôvod hlavne pre autorov nebeletristických kníh. Všetko sa mení tak rýchlo, že čo platilo dnes, nemusí zajtra. Upraviť text v e-knihe je hračka a noví i starí čitatelia si môžu stiahnuť knihu s vždy aktuálnymi informáciami.
5. Väčší podiel z predaja
Urobiť si veci po svojom neznamená len väčšiu záťaž, ale aj fakt, že sa o zisk nemusíte deliť s ďalšími osobami. Po odrátaní distribučnej marže by vám malo ostať aspoň 50 – 60 % z ceny knihy.
6. Vlastná cenová politika
Vždy ste doteraz hromžili, aké drahé sú knihy? Tak teraz to môžete zmeniť. Prečo neskúsiť experimentovať s rôznymi cenovými hladinami? Cenu môžete nastaviť veľmi nízko a dúfať, že si knihu kúpi čo najviac ľudí, alebo ju zvýšte a zabezpečte si tak väčší podiel.
7. Celosvetová distribúcia
Obchody ako Apple iBookstore poskytujú možnosť predávať svoju e-knihu v desiatkach krajín po celom svete. Nemusíte sa obmedzovať na lokálny trh, zvlášť ak máte kniha potenciál predávať sa aj v iných jazykoch.
8. Vlastné práva
Hoci na tradičné vydavateľstvá poväčšinou frfleme, sú prípady, kedy sa s nimi nadviazať spoluprácu oplatí. Dovtedy práva na svoje knihy vlastníte sami a keď príde tá správna chvíľa, môžete sa niekomu pokojne upísať. Takto sa z knihy môže pokojne stať aj film.
9. Analytika
Ak si distribúciu manažujete úplne sami, máte prístup do podrobných analytických nástrojov, ktoré vám povedia, koľko kníh sa kde predalo. Podľa nich môžete nielen meniť cenu knihy, ale aj upravovať celkovú knižnú či marketingovú stratégiu.
10. Flexibilita
Vo všetkom, čo sa týka napísania a vydania vašej knihy, máte úplnú voľnosť. Spolupracujte s tými najlepšími odborníkmi, píšte tak dlho, koľko potrebujete, dajte si poradiť od najskúsenejších marketérov.
Tí by vám okrem iného povedali, že nasadiť knihu do predaja okolo Vianoc sa vždy oplatí, či už kvôli nakupovaniu darčekov alebo jednoducho preto, že vtedy má každý na čítanie viac času.
Ak sa poponáhľate, aj vaša e-kniha sa môže dostať na virtuálne pulty kníhkupectiev ešte do blížiacich sa Vianoc.