7 typov ľudí, ktorí vám pomôžu pred vydaním knihy
„Povedz mi, čo si myslíš, a buď naozaj úprimný,“ nepovedal a nemyslel nikdy vážne žiadny autor. Nie je ľahké prijať kritiku, ale je to nevyhnutné, ak chcete písať dobré knihy a neustále sa v tom zlepšovať. Kto všetko vám môže pred vydaním knihy pomôcť?
Každý spisovateľ chce, aby jeho kniha bola nielen čítanou, ale aj obľúbenou. Lenže ukázať niekomu svoje dielo ešte pred vydaním knihy je ako otvoriť susedovi v pyžame. Možno vám pochváli kačičkový motív z minulých Vianoc, ale tiež sa z toho môže vykľuť riadny trapas.
Čo vám prinesie dobrá kritika?
- Spätnú väzbu. Má kniha vôbec hlavu a pätu? Je jej dej zaujímavý? Konaju postavy logicky? Alebo: sú informácie v knihe pochopiteľné? Prinášajú čitateľovi pridanú hodnotu? Alebo je kniha len priemerom, v horšom prípade stratou času?
- Nápady. Aj ten najlepší spisovateľ môže dostať autorský blok. Vtedy vám môže dobrý nápad ukázať cestu, ktorá sa zdala neviditeľná, prípadne inšpiráciu, použiteľnú pri písaní pokračovania.
7 druhov kritikov, ktorí vám môžu pomôcť pred vydaním knihy
- Expert. Píšete fantasy? Nájdite niekoho, kto vie o tomto žánre všetko a môže vám povedať, či máte v rámci žánru nádej na úspech.
- Redaktor. Skúsení editori sú neoceniteľní. Pomôžu vám s celkovou výstavbou diela, poradia ohľadom postáv, štylistiky aj zbytočných zápletiek.
- Outsider. Ukážte knihu niekomu, kto obvykle číta úplne niečo iné. Uvidíte, či má šancu zaujať širšie publikum.
- Neznámy. Potrebujete spätnú väzbu od niekoho, kto ku vám nemá žiadny vzťah, aby vám povedal čo najúprimnejší názor. Dá sa to docieliť aj publikovaním (časti) knihy na rôznych online portáloch.
- Priateľ. Aj keď je kvalitná kritika dôležitá, vždy budete potrebovať niekoho, kto vás povzbudí aj vtedy, keď vás ostatní zvozia. Takáto osoba vám pomôže pripomenúť, prečo píšete a čo do toho dávate.
- Kritik. Píšete knihu o globálnom otepľovaní? Dajte ju prečítať niekomu, kto má na vec opačný názor. Určite bude mať veľa námietok, ktoré môžete využiť a zaceliť tak rôzne argumentačné diery.
- Marketér. Keď už je kniha pripravená, mal by zhodnotiť jej trhový potenciál. Je to dielo, ktoré budú ľudia ochotní si kúpiť? Sem patria hlavne dobré rady ohľadom obálky, anotácie či autorskej značky.
Vyťažte z kritiky čo najviac, ale nie za každú cenu
Mali by ste vedieť rozlíšiť, ktoré reakcie vás môžu posunúť vpred a ktorými sa netreba zaoberať. Koniec koncov, je to vaša kniha a vy rozhodujete o jej definitívnej podobe.
Monika Zbínová
Som autorkou internetových projektov venovaných jazyku, copywritingu a knihám. Píšem na svoj blog monicqa.sk a intenzívne žijem vo svete sociálnych médií. Mojou vášňou sú elektronické knihy, ktoré s radosťou vytváram a propagujem. Okrem toho píšem knihu o selfpublishingu - buďte pri tom aj vy!