Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
Akým trendom v dnešnej dobe čelí vydávanie kníh?
- Predávanie kníh sa presúva z klasických kamenných kníhkupectiev do veľkých internetových kníhkupectiev.
- Čítanie kníh sa presúva z papiera na obrazovky mobilov, tabletov a čítačiek.
- Dostupné grafické a publikačné nástroje dávajú autorom možnosť stať sa profesionálnymi vydavateľmi svojich kníh a narušiť tak monopol tradičných vydavateľstiev.
- Vďaka informačným technológiám sa autori nemusia obmedzovať na domáci trh, ale môžu svojím dielom osloviť celý svet.
- Obrovská ponuka kníh, ale aj ostatného multimediálneho obsahu, bude tlačiť ceny e-kníh smerom nadol.
Donedávna to bolo naozaj tak, že kto nevydal knihu klasicky cez vydavateľstvo, nevydal nič. Bralo sa to ako samozrejmosť – vydavateľstvo predsa zabezpečí všetko potrebné a dbá aj na potrebnú kvalitu vydávaných diel. Ale pozrime sa na to aj z iného pohľadu. Vydavateľstvá takto vlastne kontrolovali, čo sa vydávať bude a čo nie, a od demokracie mal celý tento proces veľmi ďaleko.
Potom začali prichádzať rôzne možnosti voľnej celosvetovej distribúcie kníh pre každého. So selfpublishingom sa začalo hlavne v USA a ďalších po anglicky hovoriacich krajinách. Amazon a Apple iBookstore, ale aj ďalší prispeli k tomu, že čitatelia sa zrazu prestali zaujímať o to, kto je vydavateľom tej-ktorej knihy. Podstatná je kniha samotná a o tom, či bude mať úspech, rozhoduje len trh.
Samozrejme, to pre vás neznamená, že by ste mali publikovať čokoľvek. Naopak – dnes je viac ako inokedy dôležité produkovať len kvalitné knihy, ktoré sa vyrovnajú tým, ktoré vyjdú z dielne klasického vydavateľstva – a to čo sa týka obsahu, ale aj formy. Čitatelia si za tie roky už vybudovali čuch na to, čo je kvalitné a čo sa na kvalitu iba hrá (alebo ju ani náhodou nespĺňa).
Žijeme v ére nadbytku. Prostredníctvom internetu majú všetci prístup ku kvalitnému obsahu, ktorý je v mnohých prípadoch dokonca zadarmo. Vžite sa do kože vášho potenciálneho čitateľa, od ktorého napriek tomu očakávate, že za vašu knihu bude ochotný zaplatíť. Musí byť v mori ostatných možností skutočne unikátna.
Ako knihu urobiť unikátnou? Tomu sa budeme venovať už nabudúce.
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
- Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.