Tajomstvo č. 10: Exkluzívna distribúcia? Vyhnite sa jej
Distribúcia do obchodov je stopercentne jednou z hlavných príčin úspechu klasických kníh. Je to vlastne logické. Do čím viac obchodov sa kniha dostane, tým viac ľudí ju vidí a môže si kúpiť. Exkluzívna distribúcia však môže byť chytákom.
Exkluzívna distribúcia je zároveň pri klasických knihách najväčším problémom. Pre vydavateľa nie je jednoduché dostať svoju knihu skutočne medzi ľudí, nielen niekam do veľkých skladov kníhkupectiev.
Len na Slovensku sa týždenne vydá niekoľko desiatok kníh, v Česku niekoľkonásobne viac a o veľkých krajinách ako USA, Veľká Británia, Nemecko a pod. nehovoriac. Novinky sa udržia na policiach zopár dní, no ak dostatočne nezaujmú, vrátia sa späť do skladov a ich miesto zaplnia ďalšie nové knihy.
Ako teda dostať svoju knihu reálne k čo najväčšiemu počtu ľudí? To je otázka, ktorá trápi každého autora, každého vydavateľa.
Pri e-knihách však práve táto otázka odpadá. Využitím tých správnych predajcov dostanete svoju e-knihu do celého sveta doslova pár klikmi. Nemusíte riešiť dopravu, skladovanie, dodacie doby, presviedčať obchody, aby knihu vystavili do výkladu ani vypratať garáž, ak sa vám veľký náklad nepodarí predať.
A predsa sa deje pri e-knihách niečo nezvyčajné – autori sa upisujú exkluzívnym zmluvám s niektorými predajcami len preto, aby získali lepšie podmienky a viac peňazí (?) za každú predanú knihu. Minule sme síce hovorili, že nie je cieľom predávať úplne všade, ale opačným extrémom je ponúknuť svoju knihu len u jedného predajcu.
Ak ste sa rozhodli pre exkluzivitu, zbytočne obmedzujete sami seba i svojich čitateľov. Je veľa ľudí, ktorí sú zvyknutí nakupovať v iných obchodoch ako je ten, ktorý ste si vybrali vy. Vlastne je toľko kníh, z ktorých si môže vybrať vo svojom kníhkupectve, že by musel mať veľmi pádny dôvod, aby sa vybral nakupovať niekde inde.
Publico od vás exkluzivitu nežiada. Práve naopak:
- vaša e-kniha sa predáva automaticky v celej sieti našich partnerov: na Slovensku, v Česku i celosvetovo
- zoznam partnerov, teda internetových kníhkupectiev, sa neustále rozširuje – keď niekto pribudne, vaša e-kniha ihneď získa nový predajný kanál bez toho, aby ste museli čokoľvek vybavovať
- svoju e-knihu môžete ponúknuť aj u iných predajcov, než ktorých zastrešujeme my; samozrejme, to si už musíte dohodnúť samostatne, ale vo využití ďalších distribučných kanálov vás neobmedzujeme.
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
- Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Exkluzívna distribúcia? Vyhnite sa jej
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.