Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
Začať promovať knihu by ste mali v momente, keď sa rozhodnete ju napísať. Ako? Promovaním seba samého. Ste pre seba tá najlepšia značka.
Vy ako autor ste značka. Spomeňte si na mená ako Dominik Dán, John Grisham alebo J. K. Rowlingová. Ich meno je značka. Nech napíšu čokoľvek, priťahuje to pozornosť, ich knihy sa predávajú a čítajú. Keď to pootočíme, mohli by sme povedať, že značka autora je jedným z dôvodov, prečo sa niekto rozhodne kúpiť si jeho knihu.
Poviete si: ale ako urobiť zo svojho mena značku aj keď ešte nemám za sebou žiadne úspechy a žiadne bestsellery na konte?
Ako každá značka (vlastne je jedno, či z literárneho alebo úplne iného sveta), každá potrebuje svoju (fanúšikovskú) základňu. V tomto pripade je to základňa potenciálnych čitateľov, ktorí budú chcieť kúpiť si vašu knihu ešte predtým, ako sa stanete slávnym spisovateľom.
Ak máte blog, čitatelia vašich článkov na blogu môžu byť vašou základňou. Máte priateľov na Facebooku, followerov na Twitteri? Tí sú tiež súčasťou vašej základne. Chodíte prednášať na konferencie, vediete semináre? Ich účastníci môžu byť časťou základne. Akékoľvek miesto, skupina, projekt, kde aspoň trošku vytŕčate a kde vás ľudia poznajú, sa môže stať odrazovým mostíkom – možnosťou, ako osloviť svojich prvých čitateľov a túto základňu si budovať.
Pri knihách je určite výhodou značka vo virtuálnom prostredí – na internete. Pre niekoho je takýto marketing seba samého brnkačka – úplne prirodzene hviezdi na sociálnych sieťach, píše si blog, zapája sa do diskusií, zúčastňuje sa rôznych projetov. Pre niekoho to môže predstavovať veľký problém, či už kvôli introvertnej povahe alebo skrátka preto, že sa s modernými technológiami príliš nekamaráti.
V každom prípade – ide o beh na dlhú trať. Pozitívne je, že všetci začínajú rovnako od nuly. S nula čitateľmi blogu, nula followermi na Twitteri a pod. Ale stačí si krôčik po krôčiku budovať svoj okruh, a keď príde čas, využiť to. Pozor, nie zneužiť! Predstavte si svojich priateľov, ako by sa zatvárili, keby ste zrazu nehovorili o ničom inom, len o sebe, svojej práci a svojich aktivitách. Asi by ich to čoskoro prestalo baviť. Na sociálnych sieťach je to podobné.
Kľúčom je skôr vytvárať pozitívnu hodnotu – pomáhať, zabávať, radiť, skrátka – byť užitočný. Predstavte si, že ste na party – kto vás viac upúta – niekto, kto hovorí stále len o sebe alebo niekto, kto srší humorom, dobrou náladou a zaujímavými príbehmi?
Je veľa možností, ako si budovať značku, hoci sa ešte nemáte čím pochváliť. Napríklad aj na facebookovej stránke Publica či na našom blogu. Zapájaním sa do diskusií pod článkami alebo príspevkami na Facebooku upútate pozornosť a dáte o sebe prirodzene a nevtieravo vedieť druhým. Vyskúšajte to :-).
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
- Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.