Tajomstvo č. 18: Cena knihy nie je všetko
Cena knihy je dôležitá. Ale ak by bola jediným, na čom záleží, ľudia by sťahovali len e-knihy zdarma (a že ich nie je málo!).
Prečo ľudia za knihy platia?
Rovnakú otázku by sme si mohli položiť aj v prípade iných umeleckých diel – hudobných albumov, filmov, obrazov a pod. Všeobecne by sa dalo povedať, že ak kniha prináša čitateľovi istú hodnotu, cena knihy bude len jedným faktorom, podľa ktorého sa bude pri kúpe rozhodovať. Aké sú tie ďalšie?
Dĺžka
Je rozdiel, ak je vaša kniha románom, ktorý by v tlači vyšiel na niekoľko sto strán. Napríklad v porovnaní s vydaním krátkych poviedok, vtipov, myšlienok na zamyslenie alebo výberom receptov.
Samozrejme, existujú aj výnimky. V prípade kníh založených na informáciách o nejakej téme (napr. rady ako vydať knihu 🙂 nie je dôležité, či ju viete roztiahnuť na 300 strán, ale či viete o danej téme hovoriť pútavo, užitočne, a aj stručne. V týchto prípadoch sa menej rovná viac.
Čitateľská vášeň
Najmocnejšie marketingové tajomstvo je napísať takú super úžasnú knihu, ktorá sa bude predávať sama. A to hlavne kvôli tomu, že každý, kto si ju prečíta, si povie „Wow!“ a povie o nej svojim priateľom, rodine… čo povie – prinúti ich si ju kúpiť – lebo je taká dobrá!
Fanúšikovská základňa
Môžu to byť vaši zákazníci, čitatelia vášho blogu, návštevníci vašich akcií, priatelia, alebo čitatelia, ktorých ste si už získali. To je fanúšikovská základňa a môže byť pekne rôznorodá. V každom prípade platí, že ľudia, ktorí vám fandia, sú menej citliví na cenu, za akú svoju knihu ponúkate. Vašu prácu alebo vaše knihy už poznajú a vážia si ich, preto nemajú problém zaplatiť aj vyššiu čiastku.
Knižné série
Harry Potter, Twilight, Hry o život, 50 odtieňov sivej, ale aj knihy od Dominika Dána, Jo Nesba a pod. Všetky spája dôležitý fakt – tieto knihy na seba nadväzujú. Niektoré priamo a najlepšie je čítať ich presne za sebou, iné sa dajú čítať aj poprehadzovane.
Vždy ale vytvárajú rovnaký psychologický efekt – ak sa vám nejaká kniha zo série páčila, je veľmi pravdepodobné, že siahnete aj po ďalšej. Či už kvôli tomu, že viete, akú mieru napätia či zábavy môžete čakať, alebo preto, lebo ste zvedaví, ako bude dej pokračovať.
Z pozície autora je to jasná výhoda: ak vaše knihy nadchnú, na prípadné pokračovania už budú čitatelia čakať v (pomyselných) radoch.
Promo
V tomto momente nezáleží, v akej forme, pretože každá kniha vyžaduje trochu iný prístup. Ale skúste sa opäť vcítiť do kože potenciálneho zákazníka: ak vás reklama, ohlasy ľudí, recenzie alebo čokoľvek iné presvedčí o tom, že „túto knihu musíte mať“, nekúpili by ste si ju, či by stála 3, 5 alebo 10 eur? So stúpajúcim záujmom citlivosť na výšku ceny klesá.
Cena knihy vs. vnímaná hodnota
Kniha hodná čítania je kniha hodná čítania. Ale aj tak – naše peňaženky nie sú stále plné ako solnička v rozprávke Soľ nad zlato. Nemôžeme si kúpiť všetky knihy, ktoré by sme chceli.
To znamená, že každé rozhodnutie o kúpe knihy závisí od rôznych faktorov, ktoré majú pre každého inú váhu. Vnímaná hodnota je to, čo ja, čitateľ, budem z tejto knihy mať v porovnaní s tým, koľko do nej investujem (peňazí, času, pozornosti).
Pri beletrii sa chce čitateľ zabaviť na dobre napísanom príbehu. Pri literatúre faktu zase hľadá informácie či návody, ako vyriešiť nejaký problém.
Pri kúpe beletrie si dávajú ľudia viac pozor na cenu – z praktického dôvodu: romány majú v literatúre najväčšiu konkurenciu. Pri odbornej literatúre všetko závisí od aktuálnosti a užitočnosti informácií. Čím aktuálnejšími a špecifickejšími témami sa kniha zaoberá, tým je menej pravdepodobné, že už existuje rovnocenná alternatíva. Ste expertom v nejakej (práve populárnej) oblasti? Nebojte sa svoje vedomosti a skúsenosti patrične ohodnotiť.
Viac zarábať alebo získavať fanúšikov?
Ako začínajúcemu autorovi vám nižšia cena skôr pomôže pritiahnuť nových čitateľov, ktorí vám budú chcieť dať šancu. Je jasné, že kniha za 3 eurá sa bude predávať lepšie ako 10-eurová, ale z drahšej máte zase väčší zisk.
Preto by ste mali vždy porozmýšľať, či je vaším cieľom skôr ihneď zarábať alebo budovať fanúšikovskú základňu.
Cena knihy: 0 €
Autori, ktorí už majú na konte viac kníh, by mali určite pomýšľať na ponúknutie niekorej z nich za špeciálne nízku cenu, prípadne úplne zadarmo. Matematika je jasná: ak čitateľa takáto kniha zaujme, bude vedieť, že kúpou vašej ďalšej knihy oveľa menej riskuje kúpu mačky vo vreci.
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
- Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.