Tajomstvo č. 3: Knižný biznis – nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
Vydávanie kníh je nielen záľuba alebo príležitosť sebarealizovať sa, vytvárať umelecké hodnoty a stať sa úspešným. Je to taktiež biznis a knižný biznis je tak ako každý zameraný na dosahovanie zisku.
V prípade vydávania kníh to znamená, že autor – vydavateľ chce, aby sa mu vrátilo viac, ako do tohto procesu investoval, či už hovoríme o peniazocha, čase alebo pocite radosti a naplnenia. Práve peniaze sú však to, čo mu dáva slobodu a možnosť pokračovať v písaní ďalej.
Knižný biznis
Rovnica pre výpočet zisku je jednoduchá.
zisk = príjmy – výdaje
príjmy – cena knihy vynásobená počtom predaných kusov
výdaje – všetko, čo súvisí s vytvorením, spracovaním, vydaním, distribúciou a marketingom knihy
Keď sa pozriete na túto rovnicu, bude sa vám knižný biznis zdať ľahko pochopiteľný. Treba skrátka maximalizovať príjmy a minimalizovať výdaje. Jednoduché.
Teraz sa na ňu pozrime trochu reálnejším okom: rovnako, ako každý iný biznis, ani tento sa nemusí vydariť. Väčšina autorov skrátka komerčný úspech nedosiahne. Aj keď dáte všetko do toho, aby ste knihu vytvorili, vydali a začali predávať, keď do vašej taktiky zakomponujete všetky dostupné rady, ako to urobiť čo najlepšie… je možné, že sa vaša kniha:
- nebude predávať tak dobre, ako si predstavujete,
- tak dobre, ako si zaslúži alebo
- tak rýchlo ako chcete.
Môžete to trvať mesiace a roky, kým dosiahne úspech, po akom túžite. Možno ho nezíska nikdy. V podstate platí, že môžete urobiť všetko dobre, ale až vaši čitatelia sa rozhodnú, či si knihu kúpia a prečítajú.
Našťastie, ste to práve vy, kto má v rukách výdaje. Ak tieto udržíte na nízkej hladine, môžete na tom budovať a zvyšovať zisk práve takýmto spôsobom.
Tu je pár tipov, ako na to:
- Šetrite svoj čas. Ten býva najcennejší a jeho správnym zvládaním dokážete urobiť viac vecí, ktoré sú pre vašu knihu dôležité.
- Míňajte opatrne a len zo svojho V zahraničí nie je problém nabrať si dokonca pôžičky len na to, aby autor zaplatil okolo knihy veľkú marketingovú kampaň alebo rôzne služby (dizajn, obálka, a pod.) za premrštené ceny. Premýšľajte rozumne a nemíňajte bezhlavo peniaze v očakávaní, že sa vám to skoro vráti.
- Použite osvedčené „urob si sám“. Predtým, ako do niečoho investujete, porozmýšľajte, či to nezvládnete aj sami. Niektoré veci je dobré nechať na profesionálov, ale možno zistíte, že hlavne pokiaľ ide o marketing, mnohé veci dokážete urobiť aj vy.
- Myslite na Paretovo pravidlo. To hovorí, že 20 % správnych činností prinesie 80 % úspechu. A to platí hlavne pri propagácii knihy. Sú desiatky možností, ako zvýšiť popularitu knihy. Kľúčom k úspechu je vybrať si tie, ktoré vás stoja najmenej (času, peňazí), ale ktoré majú široký dosah. Tak napríklad – vytvoriť si e-mailový podpis, v ktorom budete odkazovať na svoju e-knihu, potrvá len minútku-dve, ale prinesie vám veľa potenciálnych čitateľov, ktorí na odkaz kliknú a e-knihu si prípadne kúpia.
- Bartrujte. Ak si nemôžete dovoliť zaplatiť za niektoré nevyhnutné veci z vlastného vrecka, pokúste sa obchod vybartrovať – teda ponúknuť namiesto peňazí nejakú protihodnotu. Každý niečo ovláda, každý je v niečom dobrý. Pokojne sa ponúknite kamarátke, ktorá vám urobí jazykovú korektúru, že jej uvaríte dobrú večeru alebo postrážite deti. Fantázii sa medze nekladú.
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Knižný biznis – nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
- Tajomstvo č. 7: Budujte dôveru svojich čitateľov
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.