Tajomstvo č. 7: Dôvera čitateľov je to najcennejšie
O knihy nie je vôbec núdza. Dokonca by sme mohli povedať, že je ich prebytok. Ak by ste hľadali niečo nové na čítanie, máte na výber desaťtisíce kníh v slovenčine a v češtine. Keby sme ponuku rozšírili aj na ďalšie jazyky, určite by sme sa dostali k miliónom kníh. Ak chcete vystúpiť z obrovského davu a nejako sa od tejto veľkej masy odlíšiť, vaši čitatalia by vás mali poznať. Keď sa spomenie vaše meno, malo by ihneď rezonovať ako „literárna značka“. Dôvera čitateľov je to najcennejšie, čo môžete ako autor získať.
Čo je vlastne značka? Ide o súbor charakteristík, kvalít a kúzla, ktoré očakávajú čitatelia, keď čítajú vaše texty. Vernosť k spisovateľskej značke sa u čitateľov buduje po celý život, no veľmi jednoducho sa dá o ňu prísť.
Ako sa dá získať dôvera čitateľov?
Najskôr dobré správy. Váš štýl písania je jedinečný. Nikto iný nepíše tak, ako vy. Váš štýl reprezentuje vašu kreativitu, intelekt, talent na písanie i životné skúsenosti.
Teraz tie zlé správy. Ak vám čitateľ venuje pozornosť, nie je to samozrejmosť. Naopak, musíte si zaslúžiť každú stránku, ktorú otočí. Znamená to, že ste si ho získali, ale v tej sekunde, ako ho prestane baviť, čo číta a ako je to napísané, môže s čítaním prestať.
Je ľahšie dôveru stratiť, ako ju získať. Preto o ňu musíte bojovať neustále a každým napísaným riadkom.
Myslite na budovanie dôvery ako na sériu veľkého počtu mikrokrokov. Štartujete v tom momente, keď čitateľ uvidí prvýkrát obálku vašej knihy. V tej sekunde sa mu tvorí názor na ňu a zároveň vzniká potenciál pre vznik vzťahu medzi vami.
- Kričí z vašej obálky „amatér“ alebo „profesionál“?
- Sľubuje váš román napínavé dobrodružstvo?
- Signalizuje vaša motivačná kniha dostatok životných skúsenosti, ideálne takých, aké sa nenájdu v žiadnej inej knihe?
- Pritiahne názov knihy čitateľovu pozornosť? Vhodne zvolený názov v kombinácii s pútavou obálkou vie urobiť divy.
- Zaujme nadpis pozornosť a prinúti čitateľa chcieť sa dozvedieť o knihe viac a začítať sa do nej?
Ak čitateľ hľadá inšpiráciu k pečeniu koláčov, a narazí na knihu Vyživné a chutné recepty na koláče, iste mu najskôr mu zabliká kontrolka. Mal by si tiež všimnúť zaujímavú obálku, na ktorej budú odfotené na prvý pohľad také chutné koláče, až sa mu začnú zbiehať slinky. V takomto prípade je veľká šanca, že sa o danú knihu začne zaujímať oveľa viac – prečíta si jej popis (anotáciu) a ďalšie info, príp. si stiahne ukážku danej e-knihy.
Je ťažké napísať dobrú anotáciu. Nie je ľahké zhrnúť do pár slov obsah celej knihy. Nemali by ste sa však snažiť len sucho opísať to, čo čitateľ vo vašej knihe nájde. Skúste ho navnadiť tak, aby mal chuť sa do nej vôbec začítať. Ak by ste si urobili menší prieskum, narazili by ste na rôzne skvosty. „Toto sú moje básne, dúfam, že sa vám budú páčiť,“ napísal jeden nádejný poet.
Ďalšou veľkou chybou sú anotácie s gramatickými chybami. Toto sú práve tí malí zabijaci, ktorí ničia dôveru medzi vami a čitateľom – namiesto jej budovania.
V každom kroku sa čitateľ rozhoduje, či bude v čítaní pokračovať, alebo to vzdá. Pri e-knihe je to oveľa jednoduchšie, ako pri tlačenej knihe. Každou vetou, odsekom či kapitolou budujete vzťah k svojmu čitateľovi. A ak udržíte jeho pozornosť a zvedavosť do konca, zatiaľ to síce nemáte vyhraté, ale dokončili ste prvý obrovský krok.
Seriál Tajomstvá vydávania e-kníh
- Prepisujeme pravidlá vydávania e-kníh
- Päť dôležitých trendov, ktorým čelí vydávanie kníh
- Tajomstvo č. 1: Napíšte skvelú knihu
- Tajomstvo č. 2: Napíšte ďalšiu skvelú knihu
- Tajomstvo č. 3: Nerozhadzujte peniaze, rozmnožujte ich
- Tajomstvo č. 4: Kniha si zaslúži pekný obal
- Tajomstvo č. 5: Premeňte svoje limity na potenciál
- Tajomstvo č. 6: Čarujte s metadátami
- Tajomstvo č. 7: Dôvera čitateľov je to najcennejšie
- Tajomstvo č. 8: Vážte si svoj čas
- Tajomstvo č. 9: Objavte nekonečné možnosti distribúcie
- Tajomstvo č. 10: Vyhnite sa exkluzivite
- Tajomstvo č. 11: Ponúknite (aspoň) 1 knihu zadarmo
- Tajomstvo č. 12: Trpezlivosť ruže prináša
- Tajomstvo č. 13: Dôveruj, ale preveruj alebo Nástrahy pirátov
- Tajomstvo č. 14: Vybudujte si základňu. Značka: už včera bolo neskoro
- Tajomstvo č. 15: Spustenie predaja ako nekonečný príbeh
- Tajomstvo č. 16: Študujte bestsellery
- Tajomstvo č. 17: Obrňte sa hrošou kožou
- Tajomstvo č. 18: Nie všetko je o cene
- Tajomstvo č. 19: Čarovný prútik menom predpredaj
- Tajomstvo č. 20: Definujte si svoj vlastný úspech
Voľne preložené podľa e-knihy Marka Cokera – The Secrets to Ebook Publishing Success. Knihu si môžete zadarmo stiahnuť na stránke smashwords.com alebo ju čítať na pokračovanie na našom blogu.